Skal omskæring forbydes?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

163 visninger
9 svar
0 synes godt om
18. juli 2012

Webredaktøren-vb

I denne uge udstedte en domstol i Køln forbud mod omskæring af mindre drenge.

Tyske jøder og muslimer raser over beslutningen, og de mener at man blander sig i en årtusind gammel religiøs praksis.

Nu er debatten også begyndt i Danmark og flere politikere ønsker at diskutere, hvorvidt omskæring af de små drenge skal vente, indtil drengene er gamle nok til selv at tage stilling.

Hvad mener du? Skal omskæring forbydes eller skal politikerne blande sig udenom?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2012

Titte-vb

Ja! Det mener jeg klart det skal. Forstået på den måde, at det ikke må gøres på børn, der ikke selv har ønsket det. Dvs at det kan ske når barnet/den unge er blevet myndig, og dermed selv er i stand til at vurdere om det er det rigtige for den enkelte.
Jeg mener ikke at tro og traditioner bør gå forud for det enkeltes menneskes ret til at bestemme over egen krop og hvad man ønsker der skal gøres ved den.

Anmeld

18. juli 2012

Janni-Martina-vb

Hvis man fulgte alle de gamle traditioner så ville hele verden se meget anderledes ud idag! Selvfølgelig skal vi udvikle os og tænke nyt, revurdere hvad der står i gamle skrifter og tage kritisk stilling til tingene.

Det er der flere trosretninger der har gjort allerede, så det kan jøder og muslimer vel også.

Personligt synes jeg det er mishandling af børnene hvis man omskærer dem uden deres accept, og specielt inden de overhovedet forstår hvad det drejer sig om og forholder sig til det selv.

Men.... jeg er ikke jøde eller muslim, så jeg deler ikke deres overbevisning og tro på at det er det rigtige at omskære børn. Og derfor kan jeg kun se det fra 1 side.

Anmeld

19. juli 2012

Polyp-vb

Jeg er 200 % enig med Titte - alle andre kosmetiske indgreb er jo også forbudt, hvis man er under 18 år...og det gør da så absolut ikke sagen bedre, at disse overgreb udføres af folk uden lægefaglig baggrund

Anmeld

19. juli 2012

Titte-vb

Polyp SKREV:

Jeg er 200 % enig med Titte - alle andre kosmetiske indgreb er jo også forbudt, hvis man er under 18 år...og det gør da så absolut ikke sagen bedre, at disse overgreb udføres af folk uden lægefaglig baggrund

Jeg så i nyhederne i aftes, nogle billeder af små drenges tissemænd, og føj hvor blev jeg ked af at se det.

Det var en tidligere overlæge på Riget der fremviste dem, og han fortalte, at det faktisk var drenge der var blevet omskåret af den overrabiner, der tidligere på dagen havde fortalt, at han havde omskåret over 1000 bøn, uden at der var nogen der var kommet galt afsted. Vi taler altså om, at de havde mistet al hud på penis......

Det bør under ingen omstændigheder være tilladt, at andre end personer med lægefaglig grund foretager disse indgreb. 

Så jeg hilser et lovforslag velkommen....

Anmeld

19. juli 2012

Jeamie-vb

Amen her fra også!!!!! 

Anmeld

22. juli 2012

Laurie-vb

det er altså et meget ømfindigt emne... jeg er selv jøde, og vil sige, omskæringen ikke skal forbydes... det skal gøres under kontrol. De gør det jo også af hygjene grunde i Danmark.

Jeg har en søn og to døtre.... og var faktisk glad for, at det blev to piger bagefter... for at slippe for omskæringen.

Jeg tror ikke, man kan bare forbyde den... Læste i en anden debat, at så risikerer man, at folk gør det 'i skjulte'. Og det bliver ikke bedre.

Anmeld

23. juli 2012

Polyp-vb

Vil det sige, at alle ikke-omskårne er nogle svin så?

Hvis det primært er af hygiejne grunde? I min optik er det noget pjat...der var muligvis hygiejniske årsager, da traditionen blev grundlagt - ligesom man i de fleste 'varme lande' ikke spiser svinekød...simpelthen fordi det ores hurtigere end andre typer kød og er længere tid om at blive tørret/røget...og deraf opstod en tradition, der så fulgte med over i diverse religioner. Svin trives jo heller ikke med høj sol og megen varme...de bliver skoldet og kan ikke svede

Jeg har selv haft en enkelt kæreste, der var omskåret...men det blev han først som 24 årig...og årsagen var udelukkende medicinsk - renligheden klarede han som de fleste andre mænd med et dagligt bad...også i de foregående 24 år.

'Jeg har en søn og to døtre.... og var faktisk glad for, at det blev to piger bagefter... for at slippe for omskæringen.' og alligevel synes du ikke det skal forbydes...selv om du hellere ville have døtre for at slippe for traditionen??? Det lyder selvmodsigende i mine ører ;-)

PS: Jeg er selv af polsk jødisk oprindelse, men absolut ikke fra en familie der praktisere nogen form for religion - andet end almen dansk juletradition, dåb, konfirmation (for de der vil) og begravelser i den danske folkekirke for de fleste - med den begrundelse at traditionens velkendte ritual er en god støtte, når man skal igennem noget svært

Anmeld

28. juli 2012

Laurie-vb

Jeg siger ikke, at dem der ikke bliver omskåret er nogle svin.

Og jeg kan være lidt træt af, at der skal være forbudt her og der. Nu taler man om at forbyde omskræring, senere skal halal slægtning også forbydes, og man tale om at afvikle anden juledag/ eller anden pinsedag osv... Vi skal jo være ens alle sammen.. pr. .lov....

Anmeld

28. juli 2012

Polyp-vb

2. jule- og pinsedag er jo også bare opfundet for at vi (den danske bondestand)kunne komme os over tømmermændene efter diverse mere eller mindre perverterede julelege i sin tid og har som sådan intet med Bibelen at gøre ;-)  - de findes vist heller  ikke ret mange andre steder i den kristne verden...der har man så andre 'mærkelige' traditioner på andre tidspunkter - og er da helt enig i, at regeringen ikke skal blande sig i hvad arbejdsmarkedets parter finder ud af mht antal af ferie- og fridage, det må og skal være en sag mellem arbejdsgiver og arbejdstager, så længe lovgivningen er overholdt. På det private arbejdsmarked finder man jo nok bare ud af at regulere alligevel, så status quo opretholdes...jeg har da haft flere arbejdsgivere, hvor man har helt fri mellem jul og nytår, de år, hvor det alligevel er en kort uge - så er der bare et nødberedskab til lige at klare hastesager - og de har så fri på et andet tidspunkt

Halalslagtning eller ej...tja bom bom...egentlig er der jo mange andre dele af den sag, der er vigtigere...dyrenes levevilkår og transporten til slagteriet er da vist mere kritisabelt i mange tilfælde - men halalslagtning SER jo voldsomt ud ... især når det er store dyr

Jamen, står det til visse dele af det parlamentariske grundlag p.t., så blive vi da ens om 20 år - altså nok bortset fra at nogen jo nok vil være mere lige end andre...ganske som  magteliten i totalitære samfund uanset politisk observans altid er mere lige end undersåtterne...

Jeg vil personligt være tilfreds med lige adgangskrav til ...ja, vel primært uddannelse, sundhedsvæsen og andre offentlige goder. Men jeg går også fuldt ind for private sundhedsforsikringer, har min søn i privatskole som et klart fravalg af den lokale folkeskolepolitik i min kommune - ligestilling både socialt og mellem kønnene tror jeg ikke på er hverken realiserbart eller sundt....ligeværd uanset position i livet forsøger jeg til  gengæld at praktisere i hverdagen...men det er jo en helt anden debat, sorry ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.