Morgenmads helvede...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

255 visninger
4 svar
0 synes godt om
18. juni 2012

Janni2906-vb

Hejsa 

Kunne godt bruge nogel gode råd til at undgå at vores morgen bliver et helvede hvor mor bliver sur og lillebror er ked af det.

Mathias er en dejlig dreng på 4 år som har en storesøster på 6 år. Hver morgen står jeg altid først op og gør mig klar. Farmand vækker altid de små inden han køre på arbejde kl 645. Imens jeg bliver færdig ligge de små og ser tegnefilm. En fast aftale er at når Noddy er slut skal storesøster gå ind og tage tøj på hvilket fungere rigtig fint. Mathias er jeg også begyndt at ligge tøj frem til så han selv kan tage det på. En gang imellem klare han det selv men oftes hjælper jeg ham når jeg er færdig selv. Herefter går vi ned i køkkenet for at spise morgenmad. Jeg selv spiser havregrød og stoesøster vælger ofte rugbrød, men lillebror har bare så svært ved at vælge. Han få valget imellem havregrød, cornflaks, havregryn med rosiner eller rugbrød som søster. Han tager som regel en evighed om at vælge og ofte truer jeg ham med at hvis han ikke snart får valgt så får han ikke noget. Han valg kommer så når vi andre næsten er færdig og så skal vi til at vente på ham... Det er en utrolig dum kamp næsten hver morgen og jeg er rigtig ked af at vi skal ud af døren når han er ked af det og jeg er sur og gal...

Her til morgen fik han kun et glas juice fordi jeg valgte ikke at presse ham til at tage et valg og sagde i stedet at hvis han ikke ville have noget var det ok men så fik han ikke noget... Men det er det jo ikke og han kom også afsted uden morgenmad. I børnehaven kunne jeg godt mærke at det ikke helt var ok at han skulle til at sidde og spise madpakke nu hvor de lige have pakket sammen...

Men syntes bare altid vores morgner har kørt så godt så er rigtig ked af at det skal være en kamp med lillebror og det med at true om tingeng er blevet en rigtig dum vane herhjemme som jeg også er rigtig ked af... Det giver jo alle en dum starte på dagen. Dog skal det siges at der altid afleveres glade børn i SFO og børnehave...

Hvordan gør i? Rydder i alt frem på morgen borderet og så kan man vælge imellem det???

Mange hilsner fra Janni

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

babytrunte-vb

Prøv at give ham maks 2 ting at vælge mellem. Det kan være enormt svært for nogle drenge at vælge. Det er for nogle ganske enkelt ikke interessant nok. Jeg har ikke selv nogle erfaringer endnu hjemmefra da min datter er 8 ½ mdr. Men har erfaringer fra arbejde og resten af min familie. Her bliver der serveret havregrød med noget frugt eller lign. evt med en anden mulighed. Det bliver sat frem på bordet når vi skal til at spise, nogen gange inden børnene kommer til morgenmaden. Og så det en god ide ikke at skulle nå noget bagefter.

Men ellers lyder jeres morgen da ellers rigtig dejlig. Klare aftaler og god rytme. Det er sådan noget jeg vil satse på når min datter bliver større. Tag det videre i morgenmadssituationen. 

Anmeld

18. juni 2012

Heidi Nielsen-vb

Enig med babytrunte.....tror han har alt for mange ting at vælge i mellem og det bliver for uoverskuligt for ham.....

Her har de to ting at vælge i mellem....havregryn og conflakes.....en anden dag kan det være havregryn og knækbrød.....vi prøver med lidt forskelligt i løbet af ugen men aldrig mere end 2 ting....det fungerer super her.....

Resten af morgnen forløber jo fint med klare aftaler og regler osv.....sådan gør vi også her og mine er 5 og 2 år......

Anmeld

18. juni 2012

Hobitten-vb

Min dreng på snart 4 spiser havregryn med cornflakes på stort set hver morgen. Han kan finde på at spørge efter youghurt, og har vi det, får han det. Men, de har et valg der hedder havregryn, eller havregryn med cornflakes på.

Skulle de blive træt af det, tager vi den derfra

Anmeld

18. juni 2012

als-vb

giv ham to valgmuligheder eller alternativt ingen valgmuligheder men at du rent bestemmer. Hvis han er dybt uenig med dit valg og med det samme siger hvad det ellers skal være kan du jo så vælge om det er ok at han får det han vil have. Tit virker det med min datter, jeg laver en bolle med marmelade til dig, nej jeg vil hellere have havregryn, fint så får du havre gryn! slut, men så kan man bare ikke ændre valget bagefter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.