Her er vi heldige at jeg går fra den ene barsel til den næste, så jeg har god tid til at hente Alexander tidligere fra vuggestue end de fleste. Så hans indkøringsperiode var lang og meget afslappet, hvilket jeg synes har været rigtig dejligt, så vi alle kunne vænne os til den nye situation. Mange siger at selvom indkøringsperioden er forskelligt fra barn til barn, så er det normalt et sted mellem 7-14 dage. Vi har brugt en måned, fordi vi kunne, og det har været rigtig dejligt nemt, og uden nogen skyldfølelser.
Det kommer jo også an på barnets reaktion hvor meget skyldfølelse man får som forældre. Hvis barn er glad og dårligt har tid til at sige farvel, går det lidt nemmere. Men hvis barn er ked af det, så er det ikke så rart.
Havde det ikke så nemt med Oliver dengang han startede, og jeg måtte tit knibe en tåre eller 2 efter at have afleveret ham.
Så er der det med barnets alder, det har jo også noget at sige tror jeg. Har læst ig frem til at der er i starten af vuggestue alderen at barnet finder ud af at selvom mor/far går så kommer de igen.
Derudover så har vores vuggestue et godt råd til forældrene, de ser helst at hvis barnet kan gå, så skal det helst gå selv ind i vuggestuen (i stedet for at blive båret), så både barn og forældre oplever at barn selv går i vuggestue fremfor at blive båret og efterladt.
Håber det gav mening :)
Anmeld