Dreng på 5 år kommer hver nat - råd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.101 visninger
7 svar
0 synes godt om
16. maj 2012

Mor-til-2-vb

Hej alle sammen smile

Jeg har en nogle skønne drenge på 7 år og snart 5 år, og mit spørgsmål til jer omhandler min søn på 5 år.

Han er kommet ind i en periode, hvor han kommer op natten og siger han har drømt og efterfølgende siger han er tørstig, hvor jeg svare at det er helt okay og der sker ikke noget. Siger han må tage en mundfuld af min vand der står på bordet og derefter beder jeg ham gå på toilettet  for at se om han kan tisse og derefter gå i seng igen for at sove. Han kalder så når han har været på toilet, fordi han siger han ikke selv kan tage sin dyne på og jeg derfor skal komme og hjælpe ham med dette.

Jeg vil rigtig gerne at dette her stopper ret hurtig, da jeg ikke kan holde til at stå op flere gange om natten pt. Jeg er gravid i 7 mdr og når den lille kommer, kan jeg ikke gå med ham på 5 år på toilettet eller putte dynen om ham efter toiletbesøget hver nat.

Min samlever vågner af det hver nat og kan heller ikke blive ved med at holde til det, da han kører hjemmefra kl. 03.00 om natten for at komme på jobbet - Han mener jeg belønner drengene ved at give ham noget og drikke om natten og gå med ham ned på værelset efterfølgende.

Jeg vil gerne lige sige at jeg selvfølgelig godt kan mærke på ham om han virkelig har drømt eller det bare er noget han siger....

Jeg vil rigtig gerne høre jeres mening ang. dette her.

1. Skal jeg blive ved med at stå op om natten og putte ham eller hvad skal jeg gøre?

2. skal jeg tage væsken fra ham om natten?

Håber virkelig jeg kan få nogle gode råd her, og er der nogle der har prøvet noget lignende så kom endelig med jeres erfaringer....,

Mange hilsner fra en træt mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2012

jetkar-vb

Tænker at han måske tænker lidt over, at der er en ny, der måske overtager hans plads, at han er til bekymret over det der skal ske.

I snakker måske mere og mere om den nye baby, der snart kommer. 

Anmeld

16. maj 2012

jetkar-vb

Glemte lige resten.

I kan måske låne bøger om det at blive storebror.

Eller hvis det er pga drømmene han vågner, så køb en drømmefanger, den virker hos os.

Håber du snart får din nattesøvnsmile

Anmeld

16. maj 2012

Mor-til-2-vb

Det havde jeg ikke lige tænkt på at kunne være derfor, men jeg vil sige at vi har lånt bøger om det med at blive storebror... Han har også gjort det før jeg blev gravid og tænker lidt om det er fordi han bare gerne vil hygge/nusse, da han er en rigtig hyggetrold.

skal jeg tage væsken fra ham om natten? 

Anmeld

16. maj 2012

jetkar-vb

Mine børn får som regel kun noget at drikke om natten, hvis de er syge, ellers skal de bare op og tisse en gang mere.
Jeg synes godt du kan sige til ham at han ikke får noget at drikke om natten, for så skal han jo bare på toilet igen. prøv evt. at starte med det op til en fridag.

Anmeld

18. maj 2012

Polyp-vb

hvis man er tørstig, kan man da ikke sove...men han kan vel lige så godt have et glas vand  (evt en sej drikkedunk - så der ikke spildes) stående på sit eget værelse. Og selvfølgelig kan en sund og rask 5-årig selv tage dyne på, men det er da hyggeligere at blive puttet en gang til...jan har jo nu en alder, hvor han er bevidst om at der er ændringer p åvej samtidig med at han også nærmer sig den alder hvor mange - og i sær drenge - får tanker om døden, adskillelse etc...det er helt normalt, men kan være hårdt for forældrenes nattesøvn, så uanset om man tror på en drømmefanger eller ej...så kan man sagtens få en 5-årig til at hoppe på ideen - og I skal jo have fundet en løsning inden meget snart, hvor overskuddet ikke lige er til den slags...hvis det kan undgås ;-)  

Anmeld

31. maj 2012

jonasFartil3-vb

Her er hvad vi har gjort hos os. Dette er kun forslag og om du vil prøve det er helt op til dig selv. Jeg har en pige på 5 år og en dreng på snart 3 år med min ex kæreste. Derudover har jeg en søn på 4 uger med min nuværende kæreste. De to 'store' har vi Torsdag, fredag, lørdag, søndag, mandag. hver anden uge plus ferie, mv.

Drengen på snart 3 år kommer ned til sin mor og sover hver nat mellem 23.00 - 01.00 hun sover dårligt da han 'roder' rundt i sengen om natten. Pigen på 5 år kommer ind i sengen et par gange om ugen.

Vi gider ikke have unger i sengen om aften / natten. (jo til disney sjov, mv) pigen på 5 år har sovet i sin egen seng hos os i 2 år nu uden at vågne en eneste gang. Drengen har været problematisk :-) han har kostede mange søvnløse nætter. :-( men som det ofte er med børn er det en kamp. Vi valgte at tage kampen for 6 mdr siden med ham. Vi fulgte 'godnat og sov godt' bogen, og efter 14 dage ca lærte han det.

Nu sover de begge HVER nat uden at vågne indtil kl 07.00 ca.

Jeg tror ikke på at de vågner pga. tørst, dyne problemer, uhyggelige drømme, mv. jeg tror de bruger de undskyldninger de ved virker på mor og far. Jeg undre mig ofte over begge mine unger kan sove perfekt hver nat hos os uden alle de problemer, men dagen efter hos deres mor har de mareridt, mv.

Jeg syntes i skal forsøge jer med at tage kampen i 14 dage, dvs. ikke tage drengen med ind i seng. Prøv bogen 'godnat og sov godt' det er helt sikkeret at det vil gavne jeres søn og jer !

Anmeld

31. maj 2012

jetkar-vb

Vi brugte faktisk også bogen 'godnat og sov godt', der er en rigtig god bog, det virkede.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.