Belønning til børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

289 visninger
3 svar
0 synes godt om
11. maj 2012

jetkar-vb

Belønner I jeres børn og hvordan.

Lige nu har vi leget 'high five ta fat', det er den yngeste, på 7, belønning for at gå i bad efter Idræt i skolen.

Han er meget blufærdig, så det at stå nøgen foran klassen var ikke lige ham. Så efter 1 1/2 års hvor han nægtede,og fik ødelagt resten af hans dag, sagde vi tl ham, at hvis han gik i bad efter idræt, måtte han bestemme en leg vi skulle lege når han kom hjem.

Hver torsdag bestemmer han, hvad vi skal have til aftenskaffe, hvis han har lavet sine lektier i skolen eller derhjemme, der må gerne være en enkelt smutter.

Vi valgte at tage belønninger fra hverdagsting vi alligevel gør/skal have og gøre til hans. For os virker det fint.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2012

Meesalith-vb

Det lyder som en rigtig god ide :-) vi bruger også belønning, men er ikke sikker på han helt forstår det. F.eks. fik han et ben10 armbånd (selvvalgt) efter han havde været ved vagtlægen og fået kæmpe plaster på knæet. Min mor bruger vingummibamser, når hun skal skifte ham, fordi hun har dårlig ryg, så hun kan ikke løbe efter ham eller løfte. En bamse, og han lægger sig stille ned. Men det er mere i kategorien bestikkelse... Han er 3 år.

Anmeld

13. maj 2012

kongster-vb

Vi bruger ikke systematisk belønning herhjemme og har aldrig gjort det. Lektier, bad, rydde op på værelset etc skal de bare gøre uden at få noget for det. Lommepenge hænger heller ikke sammen med pligter her. 

Dermed ikke sagt, at jeg ikke er lettere at lokke en omgang pandekager ud af hvis ungerne har været ekstra søde eller har ryddet op på værelserne på eget initiativ. Jeg kan også sige at nu tager vi lige en time hvor vi allesammen hjælpes ad med rengøring og så gider jeg godt noget hyggeligt bagefter, som tivoli eller svømmehal eller kagebagning. 

En undtagelse - vi får ALTID flødeboller når vi har været til skole-hjem samtale :-) Det er en tradition fra dengang jeg var barn og vi snakker altid om at 'nu skal vi jo MÅSKE købe flødeboller med hjem når vi har snakket med lærerne' men ungerne ved jo godt at det altid er gode ting vi får at vide og at vi altid køber de der flødeboller. Men det er så hyggeligt at sidde allesammen derhjemme og spise de der flødeboller og snakke om hvor dejligt det er, at de klarer sig så godt i skolen og lærerne er begejstrede. Så får de lige 10 minutter i fokus og får ros for den gode indsats.

Anmeld

13. maj 2012

jetkar-vb

Belønning til børn kan være en balancegang så man skal hellere ikke begynde før man har tænkt det igennem.

Der var feks. en der forslog os at få at få ham til at lave lektier, skulle vi give ham et klistermærke pr side han lavede. Det synes han ikke var motiverende, men han kan godt lide at lave mad, så det tog vi udgangspunkt i.

Den aftale vi har om lektier har vi på skrift, hvor han selv var med til at formuler den og så skrev vi den under, den anden er en mundtlig aftale, for han ville lige pludselig have alle aftaler på skrift og skrevet under. Vi måtte lige have en snak med ham, om at mundtlige aftaler også duede.

Når man som ham er angst for nye ting især i skolen, hvor der hele ting kommer nye ting, er det rart for ham at have noget godt at tænke på. Fidusen skulle så være at aftalerne lige så stille glider ud og bliver rutine.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.