Jeg tror atdu først og fremmest skal prøve at se det fra hendes side. Så bliver din tolerance også større. For når du stresser og e ranspændt omkring svigermor, så bliver dit barn det også.
Svigermor har en del børneerfaring, omend det er nogle år siden, og hun handler ud fra hvad der har virket for hende.
Når hun spørger om hun LIGE skal få ham til at sove, er det næppe ment som hun mener du er for dårlig til det, men som; skal jeg ikke gøre det, så du lige kan få et kolik-pusterum. Hun vil gerne aflaste jer lidt, for et kolikbarn rykker sg* tænder ud.
Hun er enormt stolt af og glad for jeres søn. Hun vil gerne tilbringe mest mulig tid med ham. Det er som enhver anden 'forelskelse'. Og man bliver helt forelsket i de små pus.
I stedet for at irritere dig over at hun gør det helt forkert, kan du jo fortælle hende nogle af de tegn hun kan aflæse, og nogle af de tricks der virker.
Og sig fra straks på en venlig, men bestemt måde, og husk at dine hormoner også gør at du er meget mere nærtagende end normalt, så tænk over om en situation virkelig forholder sig således eller du lægger mere i det.
Det kunne være en god ide at tale det igennem med manden, og i så alle 4 tager en snak om forventninger, grundregler, mm. Så i har fået sat tingene på plads, så ikke der bliver en masse irritation senere hen også.
Min egen svigermor sagde til mig: 'I er godt nok nogle helt fantastisk gode forældre. Det havde jeg slet slet ikke troet'. Lige da hun sagde det, tænkte jeg tarvelige harpe og spurgte om hun da ikke havde regnet med vi kunne tage os at det barn vi havde forberedt grundigt på - mange tak for tilliden. Men det var jo slet ikke ment på den måde. Hun var bare overrrasket over hvor meget vi går op i det, alt det vi ved om det og hvor meget styr vi har på det og hvor godt forberedte vi var. For sådan var det ikke da hun havde små børn. Hun husker bare en del kaos og kronisk stress med 2 små børn, ammestuehistorier mm fra 80'erne.
Held og lykke med projekt svigermekanik.