Med en far, der blev palliativt syg allerede, mens jeg var gravid, har knægten været vant til ambulancer, sprøjter etc fra dag 1 (far blev faktisk indlagt på skadestuen med hul i hovedet efter fødslen, da han fik et epileptisk anfald og slog hovedet på min hospitalsseng). Far døde så da knægten var knap fire et halvt - og han tog det ret roligt...men var jo også forberedt på at en dag ville far ikke være der mere...og på dødstidspunktet havde han ikke været hjemme i ca 6 mdr - heraf de sidste tre i koma på palliativ stue på hospitalet.
Jeg valgte efter samtale med præsten (og især grundet iskoldt forhold til svigerfamilien) IKKE at have ham med til begravelsen - børnehavepædagogen tog med, vi tog billeder af kisten - så var der noget at tale om, hvis behovet skulle opstå (det gjorde det aldrig - nu er han 14 og vil ikke se billederne). Til gengæld gjorde præsten det fine, at han holdt urnenedsættelsen meget højtidelig og på knægtens niveau - i fuldt ornat, kirkeklokkerne bimlede, og vi (knægten, præsten og jeg) gik fra kapellet (der var pyntet med lidt roser fra præstens egen have) til urnenedsættelseshullet - gjorde hvad der skulle gøres, mens knægten kunne stille spørgsmål. Derefter gik vi hjem, og på vejen købte vi store flødeskumskager hos bageren,,,og det var så det...gravstedet har vi kun besøgt tre-fire gange (bor nu også små 70 km væk) - han gider ikke...kigger billeder en gang i mellem
Han var som 10 årig med til sin elskede oldemors begravelse - og var langt mere mærket af situationen, men forstod samtidig også at 86 år ikke er en tragisk alder at dø i...men derfor kan det jo godt være både overraskende og sørgeligt for de efterladte
Jeg tror, at sunde og alderssvarende børn sagtens kan kapere død, når det ikke er tragedie - hvis det er noget man har talt om i forvejen på et overordnet niveau eller i forbindelse med fjerne bekendte/slægtninges dødsfald - er man +4, anbefaler diverse sorgbearbejdningsterapeuter Astrid Lindgrens skønne BRødrene Løvehjerte (bogen - filem er lige lovlig barsk, indtil man er noget ældre - og bogen bør under alle omstændigheder læses først) - den er god til at tage udgangspunkt i det med død og tragedie og sorg...måske især for de af os, der ikke tror på Bibelens udlægning af samme sag
Døden er en del af livet - og jo senere man oplever det, des hårdere tror jeg det er, at komme igennem...og her mener jeg at der er stor forskel på at komme IGENNEM og at komme OVER...sorg tager tid - når man er igennem, kan man komme videre. Kommer man kun over...kommer man ikke videre - tror jeg nok at jeg selv mener ;-)
Anmeld