Giftige planter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.379 visninger
8 svar
0 synes godt om
31. januar 2012

Spunk-vb

Jeg har en enkelt plante som jeg har haft siden min barndom. Bortset fra den er planter noget som kommer og går hos os - mest går.

I dag tog fanden så ved mig. Jeg trængte til at få noget liv og 'forår' ind i huset, så jeg gik i brugsens planteafdeling og sagde til damen (som forsikrede mig at hun var uddannet indenfor planter). Jeg fortalte at jeg gerne vil have nogle der tåler at der ikke kommer så meget lys, for jeg mistænker at plantedøden skyldes dette - har nemlig købt selvvandende potter :-D

Derudover sagde jeg, at jeg ville have nogle som ikke var giftige fordi jeg har et lille barn og en hund.

Da jeg så kom hjem med planterne lagde jeg mærke til at der på skiltet med plejeinstruktioner var en tallerken og kniv og gaffel med kryds over så jeg googlede dem. Den ene er giftig, og den anden er der tilsyneladende uenighed om.... Har tjekket giftlinjens hjemmeside, men de skriver ikke noget om nogen af dem...

Jeg synes spunken er ret fornuftig, men jeg ved jo også at hendes hjerne ikke er fuldt udviklet endnu, og hun er jo under den alder hvor de må lege med små ting og snore og den slags. 

Er jeg pylret når jeg bekymrer mig over en giftig plante?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2012

Titte-vb

Du er nok lidt pylret ;) nu du spørger. Sæt dog den plante op et sted hvor hun ikke har umiddelbar mulighed for at komme til.... Og lad hende så udforske verden, du kan ikke feje alle stier for hende, jeg tor at hun vil spytte den ud hvis hun fik den i munden, for den smager nok ikke særlig godt!

Anmeld

31. januar 2012

Spunk-vb

Ved det nok godt inderst inde blush

Men vi har kun lave borde - desuden er hun en rigtig klatretøs, så hun kan nå alt her. Men i planteverdenen betyder giftige planter heldigvis som regel 'giver ondt i maven'.

Anmeld

31. januar 2012

Titte-vb

Så ville jeg nok vælge at smide den eller de planter ud. Så er du mere rolig og på den sikre side!

Anmeld

31. januar 2012

Spunk-vb

Hmm - har egentlig sat den frem. Nogle gange er det bare svært selv at vurdere om man er pylret eller uansvarlig.

Anmeld

31. januar 2012

babytrunte-vb

Hvis den betyder 'ondt i maven'og så det er overstået med det, så ville jeg nok bare lade den stå. Hvis der ikke står noget om den på giftlinjens liste, er det nok ikke så slemt.  

Anmeld

1. februar 2012

Polyp-vb

hvad hedder planterne?

De behøver jo ikke være dødbringende bare fordi de ikke er spiselige ;-)

Er de af natskyggefamilien er de dog ret giftige - så uden for rækkevidde med dem...

Anmeld

1. februar 2012

Spunk-vb

Den ene er en yucca-palme, men kan se på nettet at der er en del forskellige arter og der står ikke noget mere specifikt på den...Det er den der er modstridende oplysninger om. 

Den anden hedder Zamioculcas og er ifølge wiki giftig, men intet om graden af giftighed. 

Og jeg aner desværre ikke hvad natskyggefamilien er....

Anmeld

1. februar 2012

Polyp-vb

Yuccapalmen kan hun jo ikke spise - den er jo skarp. Zamioculas er jeg mere skeptisk overfor...

Natskygge er bla. kartofler (altså selve knolden er jo ikke giftig - den smager bare grimtsicko-spiseshocked) og pastinak (der er det blade og stængler, som man får blærer af bare ved at det berører huden)

Til gengæld er jeg ret sikker på at damen i supermarkedet ikke har ret meget viden om emnet - har selv været en sådan dame...og man bilder jo potentielle kunder en masse ind for at sælge...især i frugt og grønt afdelingerneermm

Prøv evt at spørge på den lokale planteskole istedet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.