2½ år og sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

499 visninger
6 svar
0 synes godt om
13. januar 2012

Meesalith-vb

Taler jeres unger på omkring de 2½ år også mærkeligt?

Gymnastik bliver til ouredick, Alvin bliver til abiiiin!!! (helst så højt som muligt) og han vil generelt gerne have b'er ind i ordene.

Vores ørelæge siger at han burde tale normalt som en på 2½, selv om han først begyndte at høre, da han blev 2 (tyk væske i begge øre, så han fik dræn)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2012

dittelouisea@hotmail.com-vb

giv nu lige knægten en chance.. Det er da enormt meget der skal omsættes inde i hovedet, som han ikke har hørt normalt før han blev to.

Men du skal self stadig være opmærksom på om han evt stadig kan døje med hørelsen.

Alma taler rimlig pænt, men hun har heller aldrig døjet med ørerne, og alligevel er da da sprogfejl.

Når hun vil se madagasgar siger hun fx mov-mov (move it move it), leverpostej bliver til løvsestau og da vi var i biffen i søndags kunne hun ikke forstå happyfeetpingvinen hed erik. Hun blev ved at høre det som ved-ik.

Anmeld

13. januar 2012

Jeamie-vb

Tror, uden at ha al verdens erfaring, at din ørelæge har ret. Min egen, og dem i hans børnehave, taler også med 'accent'... Hvilket bogstaver og lyde der byttes rundt eller mangler er vidst forskelligt. Min kan feks ikke så godt sige S. Enten sløjfes de helt eller erstattes med et slags TH lyd. Nogle af ordene bliver dannet af de bogstaver han fanger... 

Synes det er de helt store i børnehaven der taler uden 'mangler' eller bonus-bogstaver...

Tror Spunk lavede et indlæg for nyligt omkring SK-lyde. 

Anmeld

17. januar 2012

Spunk-vb

Jeg synes at spunken taler rigtig godt. MEN jeg kan mærke at selv de elskede bedsteforældre kan have ret svært ved at forstå hende, så det er nok også noget med at jeg ved hvordan de forskellige ord lyder. Spunken er jo lige knapt 2½ år, men jeg forventer ikke at hun taler perfekt når hun når dertil. Selvfølgelig er der fejl - f.eks. kan jeg ikke høre forskel på når hun siger edderkop og helikopter :-D

Men ja, jeg lavede et indlæg om sk-lyde for nogle uger siden - der var faktisk en sprogpædagog der svarede på det, så tag evt. et kig.

Anmeld

17. januar 2012

Webredaktøren-vb

Der er jo ret stor forskel på, hvornår børn taler og hvor godt, så hvis du er bekymret, så kan du evt. også spørge nogle af de garvede pædagoger i vuggestuen... de skulle jo gerne være rustet til at henvise til talepædagog, hvis det på et tidspunkt skulle komme på tale.

Min datter talte hurtigt og rent, mens hendes fætter taler meget, men det er stort set sort snak o-sur... og han er lige fyldt to år smile

Anmeld

17. januar 2012

dittelouisea@hotmail.com-vb

Efter indlægget har jeg lagt mærke til om der er et særligt foretrukkent bogstav i almas ordforråd.

F går igen mange gange, men man bemærker det ikke umiddelbart. Det er særligt S der forvandles til F. Fx Bamse bliver til Bamfe, sløjfe bliver til fløjse osv i den dur.

Anmeld

17. januar 2012

Polyp-vb

'F går igen mange gange, men man bemærker det ikke umiddelbart. Det er særligt S der forvandles til F. Fx Bamse bliver til Bamfe, sløjfe bliver til fløjse osv i den dur.'

Det er helt efter bogen...dansk er svært og F er nemmere at udtale end S - prøv selv at mærke efter...der skal ikke bruges helt så meget muskelkraft i munden - derfor taler de, der er gode til at tygge (rugbrødsbørn frem for youghurtbørn) som regel også bedre tidligere har jeg engang lært i fonetik

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.