Aktiviteter til 1+5 årig? HJÆLP

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

418 visninger
6 svar
0 synes godt om
12. januar 2012

Buar-vb

Hejsa.

Jeg har to drenge på 1 år og 9 mdr og 5 år og 10 mdr.

Før lillebror kom til verdenen, hyggede mine store dreng og jeg os tit om eftermidaggen efter børnehave. Det kunne være at lege med lego sammen, tegne, lege med modellervoks, lave perleplader eller hjælpe hinanden med aftensmaden.

Det er jo så lagt på hylden eftersom lillebror i en lang periode jo åd både perler, lego, voks og tusher. Og ærlig talt, så er han en tornado katastofe i et køkken (lige for tiden ihvertfald) Og han VIL (selvfølgelig) være hvor vi er, så kan ikke rigtig bare parkere ham på hans værelse eller ligende.

Han er så småt ved at vokse fra at proppe alting i munden, men han er stadig meget 'krævende' og man skal holde meget øje med ham. Så min store dreng sidder egentlig bare lidt på sidesporet og leger selv, mens jeg gør mit ypperste for at lillebror ikke laver for mange ulykker. Og det er jo ikke meningen. Jeg vil gerne at vi alle tre er sammen og kan hygge os sammen om noget om eftermiddagen (ikke hver dag)Et lille kreativt projekt eller bare nogle simple sysler.

Mit stor spørgsmål er: HVAD? 

Hvad kan jeg finde på, der passer til begge drengene og uden jeg får stress anfald og tushpropper bliver slugt og bittesmå perle der triller i alle retninger eller bliver ædt.

Der ER jo stor aldersforskel og de er jo ret forskellige steder, hvad det angår lege og bøger (hvilket vi bruger eftermiddagene på nu) Men det kan lade sig gøre med lidt 'give and take'.

Så krea, hygge eftermiddags lege projekter efterlyses til begge drenge på samme tid!!

På forhånd tak, piger smile

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

nikkeneje1-vb

Altså mine har cirka samme aldersforskel (lidt mere).

For tiden er det et hit at den store bygger ”rør” af de her store skumpuslespilmåtter og den lille elsker så at kravle igennem dem. Lege med balloner er også et hit.

Kan i ikke forsat lege med lego, hvor den lille så har en kasse store duplo-klodser eller lignende at bygge med, dem kan lillebror jo ikke få galt i halsen.

Anmeld

12. januar 2012

Webredaktøren-vb

Åh, jeg kan godt huske den tid, hvor den mindste spolerede alt... Min datter er ældst og hun var i en 'stille alt pænt op'-alder, da lillebror var i 'jeg elsker at vælte/smadre alt'-alderen o-hammer

Det jeg tror, at du måske kan udnytte er den yngstes nysgerrighed i forhold til, hvad I laver.

Måske kunne I f.eks. lege butik, hvor din ældste styrer butikken, der kan 'sælge' store varer fra værelset (eller renser juice-kartoner, mælkekartoner osv.), og så kan storebror måske lave nogle legepenge... går han i skole, så er det en god øvelse til at øve, at 5+5 bliver 10 kroner osv.

En anden ting kunne være at bygge med duplo eller andre klodser. Måske kan I lave et fælles byggeprojekt?

Nu ved jeg jo ikke, hvad I har af legetøj, men mine børn har/havde et Zoo-tæppe og et biltæppe, hvor de har brugt mange timer på enten at lege zoologisk have og stille dyr op eller lege sammen med biler.

I krea-retning tænker jeg, at I måske kan klippe billeder ud af magasiner og lave små collager. Det elskede min datter, mens lillebror mest rev gamle magasiner i stykker, men alligevel med hjælp kunne vælge nogle dyr, biler osv. som vi så klistrede på karton...

... og heldigvis betyder aldersforskellen mindre om et stykke tidsmile

Anmeld

12. januar 2012

kongster-vb

Modeller-voks? Man kan vist få noget, som ikke er super giftigt hvis lillebror spiser lidt af det. Ellers kan man lave trylledej - det spiser han nok ikke, da det jo smager forfærdeligt! Vi har også lavet 'vilde' projekter som at lægge en rulle papir ud over gulvet og så fik ungerne lov til at dyppe fødderne i maling og løbe over papiret. Men det er måske lidt uoverskueligt med to små :-) Sjovt var det dog og jeg havde lagt noget voksdug på gulvet som de kunne træde ud på. Musik og dans. Sanglege a la 'gør som jeg' og så skiftes man til at bestemme. Lillebror fatter måske ikke så meget af det men kan have det sjovt alligevel og storebror kan synes det er sjovt at efterligne lillebror. Forhindringsbane i stuen af stole, puder, tæpper etc hvor man skiftes til at lave ruten. Eller ture på legepladsen. Det gjorde vi meget da aldersforskellen var stor. Den store kunne fx få løbehjul eller rulleskøjter med eller vi tegnede en hinkerude. Så kan den lille løbe rundt mens man leger noget mere organiseret med den store.

Anmeld

12. januar 2012

kongster-vb

Jeg gjorde også nogle gange dét, at jeg hentede dem forskudt fra institution. Altså hentede den ene en time før den anden, så vi havde noget tid alene. Det er rart at kunne koncentrere sig om ét barn, bare en gang i mellem, og lave noget alderssvarende. Man kunne også male med vandfarver. Der er grænser for hvor meget man kan spise af pensler og vandfarver, så det er ikke så farligt for lillebror og det sviner ikke så meget.

Anmeld

13. januar 2012

rigell@mail.com-vb

Jeg kan sagtens forstå din frustration nogle gange. Vi, min mand og jeg har selv været der. Min mand har to større børn på h.h 10 og 12 år nu og vores fælles barn er 3,6 år. Det er jo os noget af en aldersforskel. Nogle gange tror jeg bare at de stærre børn skal have lov til at lege selv unden lillebror eller lillesøster absolut skal være med. Jeg tror det kommer helt af sig selv hvis du laver noget med din lille dreng, kommer den store automatisk på et tidspunkt, fordi han kan se at de I laver er for det første, I er sammen og endda kan han se at I har det sjovt sammen. Når det så er sagt, så er der en del aktiviteter din store dreng kan lave sammen med den lille som ikke kræver , perler, tusser osv. Ting der skal findes frem og som er RIGTIG spændende for den lille at komme i munden.

Som udgangspunkt kan det være dig der sætter legen igang, det kan være gemme, 'læsning fra bog', ved godt din dreng ik lige er i læsealderen, men så kan du vise ham hvordan han kan kommunikere med hans lillebror. Herhjemme fortalte de to store hvad der var på billederne. Så kan de hurtigt komme til at lære dyr/dyrelyde, farver, former osv. Måske finde noget duplo frem og stable tårn. Børn ved 2 års alderen Eeelsker at vælte tårnet også kan storebror bygge det op.

Tror det handler meget om at vi voksne skal opsætte nogle rammer/regler for lege for børn for at komme igang med at lege med hinanden. Og det behøver ikke som jeg skrev før, at finde en masse kreative ting frem. Det handler om at dine drenge skal komme til at li at lege med hinanden.laughing

Anmeld

13. januar 2012

Buar-vb

Super gode ideer!! Blev helt klart inspireret af alle svarene.

Vi skal helt sikkert prøve at lave collager, butik og sanglege - og mere på legepladsen.

Tusind tak og god weekend smile

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.