Hejsa. Jeg er rimelig ny herinde, men har brug for nogle gode råd.
Jeg har en datter på 16 måneder, og en datter på 2½ mdr. Det drejer sig om den ældste datter. Som overskriften siger, så fik jeg netop den tanke i fredags, 'åh nej, er det allerede weekend igen'... Det er simpelthen frygteligt at man kan have det sådan, jeg blev virkelig skuffet over mig selv.
Problemet er, at vores ældste datter er umulig i weekenderne, medmindre der sker noget hele tiden, og hun er mandsopdækket og vi hele tiden finder på noget nyt at aflede/underholde hende med. Hun er pylret, vil op, når hun kommer op, vil hun ned, så vil hun op igen osv. osv. Det er virkelig hårdt at være 'på' hele dagen, samtidig med at man skal prøve at få lavet lidt mad og husligt arbejde, og tage sig af lillesøster også (som heldigvis sover meget - endnu). Og det er rigtig svært at undvære far, men forholdet begynder også at få lidt ridser, da vi virkelig er kørt helt ud hvor overskuddet ikke længere findes, og hele weekenden bare er en kamp for at få tiden til at gå, til det igen er dagplejetid.
I dagplejen er hun en glad pige som sagtens kan lege selv, ved siden af de andre børn, men som også nyder at dagplejeren sidder og leger med dem meget af tiden. Og er vi på besøg hos familie eller venner, kan hun også sagtens tulle rundt og finde på noget selv, og er i vældig godt humør, men så snart vi er hjemme igen, begynder utilfredsheden og en form for rastløshed hos hende.
Hun har haft sådanne perioder før - også inden lillesøster kom til verden - og jeg har altid siddet meget på gulvet og leget med hende, men det er som om det heller ikke er nok længere. Jeg ved ikke hvad hun vil og hvad hun forventer af os, eller hvad der skal til for at hun kommer til at 'hvile i sig selv' i en sådan grad at hun kan være tilpas herhjemme, uden at skulle sidde på armen eller gå rundt og klynke.
Jeg aner ikke hvad det kan være, om det er pga. lillesøster, fordi vi ikke er nærværende nok, fordi vi altid har rost hende (for) meget og siddet (for) meget på gulvet hos hende??
Har nogen oplevet lignende, eller ligger inde med nogle tanker omkring hvad årsagen eller løsningen kan være? Eller hvem man evt. kan henvende sig til, med denne bekymring. Jeg bryder mig bestemt ikke om, at min ellers glade datter, skal være ked af det når hun er hjemme...
Anmeld