Hjælp, min søn vil hverken skiftes eller i bad!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.125 visninger
6 svar
0 synes godt om
24. november 2011

Mollepigen-vb

Hej Allesammen

Jeg har et efterhånden ret stort problem, som jeg håber at der er nogle herinde der kan hjælpe mig med.

Min søn på 20 mdr er begyndt at nægte at få skiftet ble - han VIL simpelthen ikke ligge på ryggen. Han har haft en periode før (ved 10-12 mdr), hvor han ikke havde tid til at blive skiftet, men det gik over efter et stykke tid. Denne gang er det anderledes, for han han græder og vrider sig og ter sig lige så snart jeg prøver at lægge ham ned. Jeg har prøvet at aflede ham med div. bøger og legetøj og at forklare ham at 'nu skal du have skiftet ble lille skat', men lige meget hjælper det. Det bliver bare værre og værre, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Når der skal skiftes en lorteble er det nødt til at foregå med tvang, og så bliver både han og jeg kede af det.

Derudover har han også fået en fiks ide' om at han ikke vil i bad, så når jeg endelig har fået ham indfanget til det, sidder han ved siden af badekarret i brucenichen, hvor jeg så hælder vand ud over ham så længe det varer. Ville sådan ønske at han ville sidde i badekarret igen, for synes ikke altid at han bliver ordentlig ren. 

Håber, at der er nogle der har nogle gode råd eller opmuntrene ord, for 'pusle-hyggen' har efterhånden udviklet sig til en sur pligt :-(

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2011

Johannamor-vb

Jeg tror, du lige nu oplever det, som alle oplever med deres småbørn: Barnet udvikler sig og føler sig pludselig ikke mere godt tilpas i de gamle rammer og vaner. Han vil mere end han kan - både fysisk (her: påklædning) og psykisk (selvstændighed). Det kan være rædselsfuldt, men det går over... M.h.t. bleen: Få drengen til at skifte tissebleen selv. Lad ham stå op på gulvet og tage den våde ble af - så vasker du ham hurtigt med en klud, og så tager han en ren ble på. Du hjælper ham der hvor det er nødvendigt med bukser, der skal op eller ned eller bodystockings, der skal knappes. Den rædselsfulde skifte-oplevelse begrænser du på den måde til de bleskift, der kræver opmærksomhed. Og der må du ruste dig til fast og bestemt at gøre det så hurtigt og effektivt som muligt. Drop det med synge- eller legehyggen: bare op på puslebordet, snak stille og roligt med ham og lad ham forstå, at der ikke er noget at diskutere - du bestemmer, og sådan er det. Det der med at være fast og bestemt og give udtryk for at du bestemmer - det vil du have stor glæde af masser af gange i årene fremover. M.h.t. bad, så er det jo begrænset hvor snavset en 1-årig kan blive her om vinteren, hvor han har tøj på, når han leger ude. Så et bad en gang om ugen burde være rigeligt. Og kan I prøve noget andet end det karbad, som han ikke er glad for? Hvad med brusebad - alene eller sammen med mor eller far? Hvad med karbad sammen med mor eller far? Hvad med noget nyt spændende vand-legetøj? Også her er rådet at begrænse det antal gange, drengen skal det, han ikke kan lide - og så ellers være fast og bestemt, når det skal ske.

Anmeld

25. november 2011

als-vb

Er enig med Johanne mor på storset alt. Kan sige fra egne erfaringer med min datter da hun havde samme alder. Vi droppede karbadet helt for hvis hun fik lov til at være i brusebad så gad hun godt i bad (det er jo kun babyer der er i badekar...) Bleen har ikke været det store problem, men ellers som johanne mor skriver lad ham være med selv, han kan jo også stå på gulvet og få en ren tisseble, og faktisk også puha ble, men så skal han jo lære at stå i bro og få tørret numsen, men det gør de i vores børnehave.

Anmeld

25. november 2011

Spunk-vb

Helt enig i, at i hvert fald tissebleerne kan tages stående, og der hjælper du dig selv meget, hvis du køber buksebleer til ham, da de også kan gives på stående. Ang. badet, så vil jeg også anbefale sig at lade ham prøve brusebad - lad ham gerne holde bruseren selv, og vis ham også, at han kan selv - giv ham noget sæbe og vis ham hvordan man vasker sig - f.eks. bare under armene eller på navlen til en start. Lidt legetøj kan også hjælpe - min datter har dørslag, kop og en masse duplo med når hun er i brusebad. Nogle gange bliver der brugt en del vand, men jeg synes at det er ok i en periode hvis man kan gøre sit barn trygt og glad ved at bade. For øvrigt, så startede vi brusebaderiet med at bade sammen med hende - så måske skal i gøre det, hvis han er utryg ved det.

Anmeld

26. november 2011

anjaw1977-vb

Vi har nøjagtigt samme problem, både med badning og bleskift. Vores dreng er nu to år og det har stået på et år nu ca, især badningen, hvor han skriger op til en hel time efter badet er færdigt. Og vi har prøvet alt, brusebad, karbad, legesager, mor/far etc Nu er min næste tanke at han skal i bad hver dag indtil han finder ud af at det hverken er farligt eller gør ondt - heller ikke hårvask, som er vores største udfordring. Problemet er bare at det har jeg hverken energi eller overskud til, da jeg er alene med drengen i hverdagen og har pt bækkenløsning, kvalmeture og konstant træt. Angående bleskiftningen går det lidt bedre, men jeg måtte også tale med meget store bogstaver til sidst, da han hver gang sparkede mig voldsomt i maven og hovedet og blev skruphysterisk - ligegyldigt hvad vi prøvede. Det eneste vi mener har hjulpet en lille smule på bleskiftningen er da han fik dræn i ørerne. Det skal lige siges at dagplejerne ALDRIG har haft problemer med ham under bleskiftningen, men jeg får dem nok ikke til at bade ham også ;-D Så alternative/nye råd er velkomne...

Anmeld

26. november 2011

abc123-vb

Måske de ikke 'bare skaber sig'... Det er netop gået op for mig, at min søn har sanseintegrationsproblemer (dog af helt anden karaktér) og mener ifm informationssøgning på området at have set eksempler på det ikke at ville i bad/vand og bleskift. Blot en tanke. De danske sider på området er på lidt mere overordnet niveau, men man kan læse mere specifikke kendetegn på denne amerikanske side: http://www.sensory-processing-disorder.com/sensory-processing-disorder-checklist.html

Anmeld

26. november 2011

Johannamor-vb

Nu er min næste tanke at han skal i bad hver dag indtil han finder ud af at det hverken er farligt eller gør ondt - heller ikke hårvask, som er vores største udfordring.
Hvorfor dog plage det stakkels barn med noget, der ikke er spor nødvendigt? Og som han ikke behøver 'lære', fordi det kommer til at gå over helt af sig selv, når han bliver ældre? Faktisk tror jeg, at badningen kommer til at gå nemmere, jo mindre fokus I ar på det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.