Mit første forsøg med fondant...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

742 visninger
4 svar
0 synes godt om
15. november 2011

maj84-vb

...gik ikke helt som det burde, så jeg håber, I kan hjælpe mig med at opklare et par ting, så det næste forsøg kommer til at gå bedre. Kagen var meget simpel (man skal jo starte et sted ;) ): Chokoladekage med rutebilscreme smurt op med chokoladesmørcreme og overdækket med færdigkøbt fondant og et sukkerbillede. http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/november_009net.jpg Første del gik meget udmærket - dog kan jeg se på 'bulerne' i kagen, at jeg næste gang skal være lidt mere grundig med opsmøringen. ´ Problemet opstod, da fondanten skulle glattes ud, for hvordan gør man det, uden at der opstår folder? Der vil jo altid på en rund kage være lidt for meget fondant... Desuden havde jeg problemer med, at den fondant, jeg rullede for at danne en kant rundt om sukkerbilledet, krakkelerede...var jeg for langsom, eller hvorfor sker der? Håber på hjælp - næste kage skal laves til mindstemandens barnedåb om tre uger :-). - Maj
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2011

sfc-vb

Hvis det kan hjælpe dig, så findes der voldsomt mange instruktionsfilm på youtube.com hvor de både viser og forklarer hvordan man griber det an:-) Men jeg synes nu at din kage er flot:-)

Anmeld

17. november 2011

mariamiss6-vb

Jeg synes altså det ser ud til at være gået rigtig godt :)

Hvis du synes det er svært med købefondant, skal du ikke kaste dig ud i MMF, for det er noget mere besværligt, fordi konsistensen af det gør at det hurtigere krakelerer, og i øvrigt er sværere at arbejde med...

Mange synes dog MMF smager lidt bedre end alt det andet....

Når du overtrækker en kage, skal du altid f'rst lægge det HELT fast og HELT glat på toppen. Så starter du på siderne oppe fra, og ned efter. 

Sådan at du sætter 1-2 cm fast fra toppen og ned HELE vejen rundt, inden du begynder på de næste par cm... Altså, arbejd rundt rundt rundt, og ikke ned ned ned......

Som det forrige svar siger, vil jeg også sige at du kan lære virkelig meget på youtube. Det virker bedst hvis du søger på engels, da der er flest videoer fra england og usa.

Jeg skal se om jeg lige kan finde dig et par gode overtræksvideoer.....

Selve overtrækningen starter først ca. 02:30 i denne video.... http://www.youtube.com/watch?v=IsrgS9eB1bE&feature=related

Anmeld

17. november 2011

Webredaktøren-vb

Den er da vildt flot... min søn ville elske sådan en kage!

Selve billedet af Spiderman er det bare noget man køber, og hvor køber man sådan noget?

... den slags kager har jeg ikke lavet mange af, kan I høre... laughing

Mange herinde kunne jo til gengæld være blevet konditor, kan jeg se i vores kage-billedgalleri her:

http://voresborn.dk/forum/index.php?section=fotos&imagepollid=3

Anmeld

17. november 2011

Titte-vb

Tror også du skal holde dig til at bruge færdig fondant, jeg har lavet selv, men er stoppet med det.

Det er nemmere at arbejde med den færdige masse, og den bliver ikke klistret som den du selv laver let kan blive. Og der er ikke sparet noget i den retning at lave det selv!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.