Gør i gode gerninger i julen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

864 visninger
7 svar
0 synes godt om
2. november 2011

Signe1704-vb

Jeg overvejer lidt at samle ind for Dansk Folkehjælp her op til jul, så de forhåbentlig kan hjælpe endnu flere familier der ikke har råd til at holde jul.

Derudover har jeg lige fundet en facebookgruppe hvor man kan sende ungernes brugte tøj og legetøj til familier der ikke har råd til at holde jul og det vil jeg helt sikkert også gøre. Har faktisk tænkt mig at pakke det i morgen og få det afsted - der må helt sikkert være noget der kan glæde hos andre og som bare står her og samler støv.

Gør i andre særlige ting her op til jul?

Jeg var engang frivillig i en kirke hvor jeg hjalp med julemaden og det var en fantastisk følelse at se alle de mennesker der blev glade. Det skal lige siges at det var da jeg var alene med min ældste søn og han skulle holde jul hos sin far.  Jeg kunne ikke finde på at udsætte eller undvære julen med mine egne børn for at glæde andre (og ja det er jo lidt egoistisk, men mine unger skal jo heller ikke ende med traumer fordi deres mor gerne vil hjælpe og jeg nyder jo som alle andre forældre at se glæden i ungernes øjne), men hvis jeg nu kan gøre noget her op til jul.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2011

Pia S-vb

Jeg gør ikke specielt bedre gerninger i julen. Som flere hjemløse sagde sidste år, så kunne de godt tænke sig, at alle dem som bliver så fantastisk gode og velgørende i julen også var det årets andre 11 måneder eller at de delte indsatsen over hele året. Jeg glæder mig da også over, at Frelsens Hær og andre organisationer har mulighed for at hjælpe folk i julen, som vel er den kedeligste tid at være fattig på. Fint med indsamlinger til dem, som ikke har råd, men hvad med de ting de heller ikke kan resten af året. Tænker vi på at sende dem noget på andre tidspunkter? Måske ville en biografbillet i efterårsferien også være et hit? Var jeg alene, kunne jeg sagtens finde på at være med til de juleløses jul på Christiania, men det ville også være for min egen skyld. Jeg køber heller ikke en ged eller giver en høne eller hvad det nu kan være. Jeg vil hellere fordele det over hele året. Samtidig tror jeg, at flere giver en ged for at vise andre hvor gode de er og det er altså ikke lige min stil.

Anmeld

3. november 2011

Polyp-vb

Jeg ahr tidligere forestået en indsamling af tøj og legetøj i et andet firma, hvor det nu er sat i system, så folk kommer med deres aflagte, men pæne og absolut brugbare ting - og ofte helt ubrugt legetøj. Vi afleverede til et kvindehjem lige rundt om hjørnet - som så selv fordelte de bedste ting over julen (det er bare nemmere at få folk til at ryste op med sagerne op til jul) som gaver til de, der var nødsaget til at holde den dér - og resten over resten af året

Nu afleverer jeg selv hvad vi har i overskud - dvs hvad knægten er vokset fra eller ud af - og egne fejlkøb, gaver, der ramte ved siden af etc samme sted, når jeg  har samlet mere end jeg synes jeg har plads til i min lejlighed - og opfrodrer alt og alle omkring mig til det samme

På det mere familiære plan - laver jeg pakkekalender til en gammel dame på 86 uden levende nære slægtninge (min afdøde mormors kusine) med +24 pakker - for hun åbner lidt ekstra når det er en dum dag..gaven den 24. SKAL være et billede af min søn + lidt guf - resten er juleservietter, små cremer, syltetøj, lidt julepynt og-guf - købt og hjemmelavet...meget fra Søstrene Grene eller Tiger eller sjove fund fra årets ferier - den har hun megen glæde af og jeg bander og svovler KUN når der skal pakkes ind ;-)

I år skal vi egentlig holde jul hos mine forældre; men kærestens onkel ligger i skilsmisse - og hvis han ikke er velkommen hos mine forældre - ja, så bliver vi hjemme og hodler sammen med ham! 

Jeg køber ikke geder etc til fattige i det store udland - betaler månedligt til PlanDanmark og sender lidt til vores sponsorbarn jævnligt (udgiften er nok nogenlunde den samme som hvis man ryger 1/2 pakke cigaretter om dagen, tror jeg) og da jeg ikke ryger, har jeg besluttet, at det SKAL vi have råd til uanset hvad min private finansielle situation ellers måtte være.

Men ellers ikke specielt mild og venlig bare fordi det er jul

Anmeld

3. november 2011

Spunk-vb

@ Signe. Jeg synes, at det er superflot at du lavede mad til de fattige! @ Polyp. Du lyder som en sand filantrop :) Dejligt at der er nogen der gør noget for de gamle. Har mange gange tænkt at jeg burde gå på besøg med spunken og hunden på det lokale plejehjem for at glæde nogle ensomme ældre mennesker, men det er endnu ikke blevet til noget - i bund og grund fordi jeg ikke bryder mig om at tale med fremmede mennesker. @ Pia S. Jeg kan godt følge dit argument, men det er vel bedre at gøre noget til jul, end aldrig at gøre noget? Jeg er selv medlemmer at flere velgørende organisationer, dog ingen der gør noget specielt til jul, og jeg giver altid når der er landsindsamling, hvis der er nogen der gider at komme helt ud til os. Men jeg gør også gerne lidt ekstra til jul - både for de nære og fjerne. Sidste år - og også i år gav jeg en gave til et fattigt barn gennem facebooksiden julehjælp. Jeg har også et enkelt år givet en ged i mandelgave. Vi var kun voksne der holdt jul sammen, og jeg var led og ked af at vi skulle mæske os (og alligevel ikke ville kunne æde den rådne marcipangris eller æske chokolade) og pakke gaver, vi i bund og grund ikke har brug for, ud hele aftenen. Så jeg gav en ged, og der var ingen sure miner. Min far får altid en hjemmelavet julesnaps, og hvis jeg laver småkager og marmelade deler jeg også gerne lidt ud af den. Efter jeg er blevet voksen handler julen for mig mest om en stemning - og det må meget gerne være en glad, næstekærlig og hjælpsom stemning. Så hvis jeg med et par småkager kan få min søster eller en kollega til at smile, så er jeg tilfreds.

Anmeld

3. november 2011

Polyp-vb

laughingDet er jeg bestemt ikke, Spunk - det er jo nogle folk jeg holder af...og hvem kan f.eks. stå for at få spillet 'Glade Jul' på sav juleaften...blinkså det er jo fordi de giver noget igen - og har gjort det i årevis...

Anmeld

3. november 2011

Det er stadig mig-vb

Jeg får ikke gjort nogen gode gerninger i julen, og jeg må blankt indrømme, at jeg faktisk heller ikke har fået gjort noget i løbet af året :huh: Men jeg sender en masse gode vibes og tanker til dem der gør en masse, og til modtagerne i den anden ende :)

Anmeld

8. november 2011

dittelouisea@hotmail.com-vb

Ikke mere end jeg plejer. Men måske muligheden 'byder' sig lidt mere i julen, når den gamle nabo skal have skovlet sne, folk der ikke har familie føler sig lidt ekstra ensomme, børn der ikke har udsigt til gaver de kan sammenligne med, når de i januar møder op i skolen og skal høre på alle de andres gaver.. Og kan sagtens følge PiaS - kan simpelthen ikke fordrage frasen; Vi skal være gode ved hinanden fordi det jo er jul.. Det skal vi dæleme også resten af året. Sådan noget falsk fis.

Anmeld

9. november 2011

nikkeneje1-vb

'Og kan sagtens følge PiaS - kan simpelthen ikke fordrage frasen; Vi skal være gode ved hinanden fordi det jo er jul.. Det skal vi dæleme også resten af året. Sådan noget falsk fis.' Helt enig i ovenstående. Næh, gør som sådan ikke gode gerninger til jul. Har dog i mange år haft sponsorbarn i Afrika. Og ellers giver vi af og til lidt hist og pist til velgørende formål. Når først jeg ikke har små børn mere, og dermed mere tid, vil jeg gerne arrangere mig mere i velgørenhed...... men ikke kun til jul ;-).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.