Jeg mener, man generelt opdrager sit barn, som det har behov for. Har man et 'vildt' og aktivt barn, får det én opdragelse, har man et stille og indadvendt barn, får det en anden opdragelse.
Min datter er fx et stille og fornuftigt barn, der er 'nem at styre,' derfor får hun lidt friere tøjler end sin lillebror, der bare giver den gas mht. alt. Set ud fra dét perspektiv, har opdragelsen naturligvis stor indflydelse på, hvilket barn der kommer ud i sidste ende.
Nu kan man jo langt fra sige, at alle drenge er vilde, og alle piger er søde og artige. Alligevel er der en vis sandhed i det. Tager man en klasse, hvor der er overtal af drenge, er klassen bare mere livlig end i en klasse, hvor der er flest piger - det er altid sådan uden undtagelser.
Jeg mener ligesom dig, at der er den biologiske forskel mellem piger og drenge, hvilket desuden blev bekræftet i et forskningsprojekt, der blev vist på tv. Der blev bl.a. vist et rum, hvor der lå pige- og drengelegetøj spredt ud på gulvet. En gruppe småbørn på ca. et års tid og lige mange af piger og drenge blev lukket ind i det her rum for at finde ud af, hvilket legetøj de greb til. Alle piger uden undtagelse sprang på dukkerne, mens drengene tog bilerne. De drenge, der ved en fejl fik fat i en dukke, vendte dukken helt forkert med hovedet nedad, mens pigerne vendte dukkerne, så de fik øjenkontakt med dukken. Det var meget sjovt at se og bekræftede, at der er forskel på piger og drenge. Der var nogle flere forsøg i udsendelsen, der ligeledes viste forskellen på piger og drenge.
Engang så jeg også en udsendelse med en amerikansk drenge, der som baby skulle omskæres. Ved en fejl røg der så meget af tissemmanden, at forældrene valgte at opdrage drengen som pige. Han fik kjole på og legede kun med piger og sin tvillingsøster. Han fik så forfærdeligt et liv, at han endte med at tage det som voksen. Det synes jeg bekræfter, at man ikke bare er kønsløs og får sit køn defineret via sin opdragelse.
Anmeld