Lige indtil dér, hvor du begynder at råbe af ham, mener jeg også, at du tackler situationen korrekt.
Men, det er menneskeligt at komme til at råbe af sine børn, så det skal du nu ikke høre noget ondt om herfra.
Jeg mener dog også, at anerkendelse er vigtigt, altså at du anerkender hans lyst til at få en is og så angive et alternativ, som ikke nødvendigvis behøver at være noget spiseligt, det kunne fx også være at få læst en bog eller noget andet, du ved, han sætte pris på.
Men, personligt har jeg en utrolig stædig, temperamentsfuld og vedholdende 4½ årig, som bestemt ikke altid tager hverken et nej for gode varer eller køber et alternativ.
Hun har behov for, at man er MEGET tydelig, meget konsekvent og meget meget vedholdende bl.a. pga. hendes personlighed, men også fordi hendes sprogudvikling er forsinket.
Når jeg kan mærke, at jeg er ved at nå derud, hvor jeg kan mærke, at jeg vil begynde at hidse mig op og synke ned på hendes niveau, så fjerner jeg mig fra hende og ikke omvendt. Den løsning er mest farbar, hvis farmand er hjemme til at tage over, men i takt med at hun er blevet ældre, så siger jeg ganske enkelt til hende, at jeg kan simpelthen ikke holde din OPFØRSEL ud pt. så nu går jeg ud i køkkenet, følger hun efter, så ændrer jeg kurs.
Dermed undgår man den med, at man nærmest skal bure dem inde altså at istedet for at give barnet en timeout på værelset, så giver man sig selv en timeout - evt. fjerne sig helt fra matriklen og gå en tur.
Nogle gange har min datter haft behov for, at jeg forsikrede hende om, at jeg elsker HENDE, og at det er hendes opførsel, der får mig til at lægge afstand til hende. Det er jo helt naturligt og vigtigt at understrege, så de ikke tager det personligt.
Endnu et tip når man har et barn af den kaliber er at vælge sine kampe med omhu - ordsproget kræver vist næppe nogen nærmere uddybning.
Herudover at man FORAN barnet bakker hinanden 110% op og IKKE diskuterer evt. uenigheder vedr. opdragelse, mens de hører det.
Tidligere var jeg modstander af at præmieere god opførsel, det man vist populært sagt kalder klistermærke- eller gulerodspædagogik, men det er jeg ikke længere, da jeg har måttet erfare, at i forhold til min yngste datter, er det til tider den eneste brugbare metode.
Indimellem gør jeg brug af den modsatte metode, dvs. inddragelse af privilegier eller legetøj, som bliver sat i karantæne på ubestemt tid, som blier udleveret igen, når man i en periode har formåret at høre efter, når man var med nogen steder eksempelvis. v
Desuden er konsekvens vigtig. Men, det samtidig vigtigt, at man ALDRIG truer med noget, som man ved, at man ikke kan effektuere. Jeg har også selv været der, hvor jeg har kunnet bide tungen af sig selv, fordi jeg i frustration har udstedt én eller anden absurd trussel. Det virker bare ikke, og man mister troværdighed.
Og så vil gerne fremhæve, at nogle børn fra naturens hånd ganske enkelt er mere grænsesøgende end andre og har behov for, at tingene bliver gentaget 100 gange inden det siver ind på lystavlen.
Min erfaring er, at disse børn let kan blive sat i bås som uopdragne uden at de nødvendigvis er det.
Jeg har en stor pige, som er sin lillesøsters díementrale modsætning. Derfor ved jeg også, at det ikke blot er mig, der har spillet fuldstændig fallit som opdrager, når lillesøster igen og igen prøver os af, men at det i mindst lige så høj grad handler om, at hun har behov for at få tingene at vide mange gange.
Belastende til tider, ja! Men, det giver også hendes også nogle positive sider, som fx masser af gåpåmod, som eksempelvis kommer hende til gode pga. hendes udtalevanskeligheder.
Anmeld