Retro-mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.525 visninger
3 svar
0 synes godt om
13. juli 2011

Spunk-vb

I sidste uge købte jeg et bundt rabarber. Jeg havde ingen konkret plan med dem, men jeg elsker bare rabarber og tænkte at jeg nok skulle få brugt dem. Med svigermor, svigerinde og 3 niecer i huset har her dog været så meget kaos at det ikke er blevet til noget. I går havde manden så købt ½ l piskefløde som alligevel ikke skulle bruges, og vi havde også nogle daggamle halvkedelige jordbær i køleskabet, så jeg tænkte at jeg ville prøve at lave rødgrød med fløde. Det er nok 25 år siden jeg har fået det sidst, så jeg var nødt til at google det. Det blev supergodt, og både spunken, svigerinden og den ene niece elskede det. Spunken og jeg har delt resten i dag :P Jeg brugte 200 g rabarber i meget små (max ½ cm bredde) stykker 400 g jordbær (de kedelige blev spædet op med nogle fra fryseren) 150 g sukker 1 dl vand 1 vanillestang halveres og koges med Jævnes med 1-2 spsk maizena (alm. hvedemel kan også bruges viste det sig) Koges i 5 min. Jeg kørte en stavblender igennem, så der ikke var store klumper i, men alligevel ikke så det blev helt galt. Hvad er jeres bedste retro-opskrift? :kok:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2011

Frede-vb

Uhmmm, bliver helt lækkersulten! Jeg er ikke så god i et køkken, men jeg elsker retro-mad eller farmormad, som det hedder hos os. Når jeg skal til hjem til min søster, som er en generation ældre end mig, bestiller jeg alt det farmormad, jeg kan komme i tanker om. Især er det fiskefrikadeller med kartofler, persillesovs og syltetøj. Herhjemme er det eneste, jeg kan finde ud af at lave af den slags mad: boller i karry, hakkebøf med løg og øllebrød med pisket fløde... mmmmm.

Anmeld

14. juli 2011

als-vb

muums...: Øllebrød Boller i karry (kan manden dog ikke lide :( ) Rødspætter, kartofler og persillesovs Hakkebøf med løg og brun sovs og kartofler Gullash flæskesteg med alt koteletter i fad

Anmeld

18. juli 2011

Johannamor-vb

Vi fik vist rigtig retromad i går. Jeg havde lyst til at lave 'kylling med skilt sovs', som jeg bare har hørt om - men ikke er sikker på, at jeg nogensinde har smagt. Og det var da også en super aftensmad på sidste feriedag: Ikke svær at lave men dog lidt tidskrævende, og så skal der jo altid lidt ekstra til, når man prøver en opskrift for første gang. Vi fik både agurkesalat til og rabarberkompot. Det er bestemt ikke sidste gang, vi har fået kylling med skilt sovs - kun rabarberkompotten må måske udgå, hvis det ikke lige er sæson i haven...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.