Normalt at græde når man bliver afleveret i dp??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.174 visninger
6 svar
0 synes godt om
3. maj 2011

Smilula-vb

Erfarne mødre, fortæl mig om det er ok for et lille barn at reagere med gråd, når det bliver afleveret i dagplejen? Jeg har to børn, den yngste på 13 mdr er i dagpleje samme sted som den ældste var dengang. Den ældste (nu 6 år) har altid været pylret da jeg afleverede hende - også gennem LANG tid i BH. Hun har altid haft behov for en del tryghed og nærvær. Nu er den yngste så begyndt at pylre når jeg afleverer hende, selvom jeg synes, hun ellers er noget mere tryg ved fremmede og mere udadvendt og nysgerrig. Derfor undrer det mig lidt. I starten gik det rigtig fint, der var smil når jeg gik, men her efter ca 2 mdr er humøret hos hende vendt :( Hvor lang tid tror i dette skal vare, er det dagplejen der er noget galt med, eller er det bare fordi hun gradvist er kommet op på flere timer i dp, og legetøjet er knap så spændende nu? Har overvejet at blive siddende deromme til hun selv søger væk fra mig og begynder at lege, måske 10-15 min i alt, men ved ikke om det gør det værre eller bedre, eller om dp-mor kan acceptere det..... :blink: Er der nogen, der har haft en dagplejemor de har været superglade for, hvor der stort set aldrig har været pyller fra ungerne, eller nogen der har skiftet, hvor det har gjort en markant forskel?? fortæl fortæl! Mang hilsner mor til to tøser.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2011

als-vb

Tøsen er i perioder ked af at skulle afleveres. Specielt da der var gået et par måneder og det gik op for hende at det faktisk var meningen hun skulle være der det meste af hendes tid. Efter lidt tid gik det over igen. Hun har ikke græt i lang tid ved hendes faste dagplejemor men der har været gæstedagplejere hvor hun har grædt når jeg er gået. Og det er kun værre at bliver der for længe, så er det bedre at overlade hende til dagplejemoderen og så ud af døren. Skriv en sms lidt senere og hør hvordan det er gået, Tit er det bare ti min til et kvarter hvor de pylrer og så er de i vild gang med leg og sjov.

Anmeld

3. maj 2011

Nordals-vb

Vi oplevede desværre hver eneste dag i 2 måneder at vores datter græd når hun blev afleveret i dp. Deres kemi passede bare ikke sammen, så vi fik en anden :) og der var aldrig noget ved den nye. Jeg synes ikke det er iorden at ens barn græder når det bliver afleveret. Det gør jo også ondt i ens hjerte at se sit barn på den måde. Jeg ved godt at der en indkøringsfase men det er ikke rimeligt at barnet græder over en længere periode.

Anmeld

3. maj 2011

Johannamor-vb

Selvfølgelig skal barnet ikke græde ulykkeligt, når det bliver afleveret - dag efter dag, uge efter uge. På den anden side er gråd jo barnets måde at sige på, at det hellere vil være sammen med dig - det kan jo ikke sige det med ord. Så at et lille barn i perioder græder, når det afleveres, det er det mest naturlige i verden. Og det er ikke på nogen måde tegn på, at noget er i vejen, hverken med barnet eller med dagplejen / vuggestuen / børnehaven. Selv min netop 5-årige datter kan finde på at pylre, når hun afleveres i børnehave de første dage efter ferien, selvom hun har snakket om, at hun savner sine venner og er hoppet hele vejen ned i børnehaven, fordi hun har glædet sig så meget... Tag en snak med dagplejen om, hvordan det fortsætter i løbet af dagen. Eller ring evt. efter 30 min og hør, hvordan dit barn har det. Vær opmærksom - men stol på, at det kun er overgangsgråd, og at resten af dagen er fin nok - og støt så dit barn i, at der er dejligt at være hos dagplejen, at hun er sød - og vis at du tror på, at alt er helt som det skal være.

Anmeld

3. maj 2011

Spunk-vb

Det er vist helt normalt at børnene går igennem en periode hvor de reagerer på den store omstilling som det jo er pludselig at blive passet udenfor hjemmet. Og jeg har læst at det også er normalt at det ikke kommer lige når de begynder at blive passet - det skal først gå op for dem, at det her er permanent. Det kan også have noget at gøre med det udviklingstrin hun er på - måske er hun nu mere bevidst om hvad der foregår omkring hende. Hvis det ikke fortsætter i månedsvis, og du desuden får at vide, at det går over når du er gået, så ville jeg ikke bekymre mig. Jeg tror at det gør ondt værre, at trække det ud - det er i hvert fald min erfaring med spunken. De dage hvor jeg har haft god tid og har tænkt at jeg ville blive hængende i vs lidt for at se hvad hun laver derovre har hun hængt i skørtet og grædt når jeg gik, mens hun glad vinker og siger hej hej når jeg går på en alm. dag hvor vi bare lige har været der i 5 min.

Anmeld

4. maj 2011

Rita-vb

Det er helt normalt :) Mine egne unger har haft en (kortere) periode ca 2 måneder efter institutionsstart hvor de pludselg var meget kede af at blive afleveret - måske fordi det var gået op for dem at det ikke bare var en kort overgang. Men klart at det gerne skulle stoppe igen - ved du hvor længe hun græder om morgenen? Jeg vil mene at alt under 15 min er helt normalt og acceptabelt :)

Anmeld

5. maj 2011

Smilula-vb

Tak for jeres svar. Jeg tror også hun opfører sig helt normalt. Synes det virker bedst lige at tage sig nogle minutter til at aflevere stille og roligt... så hun ikke bliver kastet lige i armene på dp-mor med det samme. Det har jeg nu aldrig været tilhænger af. Jeg håber det går over igen efter nogle uger ellers må vi overveje om det er det værd, at skifte dp eventuelt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.