Erfaringer med musik-undervisning til børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.938 visninger
6 svar
0 synes godt om
20. april 2011

Webredaktøren-vb

Min datter har pludselig fået lyst til at gå til klaver... og jeg skal ærligt indrømme, at det ellers ikke stod øverst på min liste over fritidsaktiviteter. Dels husker jeg min søsters evindelige forsøg på at blive bedre til at spille blokfløjte... det var forfærdeligt at lytte til :laugh: Med klaver tænker jeg, at man vel aldrig bliver rigtig god, hvis man ikke også har et klaver i hjemmet at øve sig på - og det får vi ikke... Har I andre ellers erfaringer med instrumenter, der har været en succes for jeres børn at lære at spille på?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2011

luj-vb

Nu kan jeg ikke huske hvor gammel din datter er, men vores datter er 8 år, hun starter til klaver efter sommerferien, vi køber et keyboard, der kan stilles væk bag en dør, hvis vi får brug for det. Den ældste begyndte at spille akustisk guitar da han gik i 1. klasse, en pædagog i sfoén underviste i lidt pædagogguitar. Da han begyndte i 3. klasse fik han en elguitar med tilbehør og begyndte til undervisning hos en prof. Nu går han i 6. og er vildt dygtig - synes jeg - dog ikke så jeg melder ham til Talent eller lign..... Den mellemste meddelte sidste år, da han var 10 år at han gerne vil lære at spille saxofon. Så han har nu i knap et år modtaget undervisning ved en dygtig saxofonist. Og William er selv blevet rigtig god, kommer på taltenthold til næste sæson. Det giver rigtig meget at kunne spille et instrument. Koncentration, udholdenhed, kreativitet, interesse i anden musik end bare lige det gængse.........

Anmeld

20. april 2011

Frede-vb

Hva', vil du ikke have klaver i hjemmet, Tina? Det sku' ellers være så godt at komme fra et hjem med klaver ;) Min datter har fået undervisning i musik, siden hun kunne gå. De sidste to år har hun spillet blokfløjte, og det tog ca. 1 års tid, før det var til at holde ud at høre på - nu er det efterhånden blevet rigtigt godt. Næste sæson skal hun begynde at gå til keyboard. Det er et apparat, der ikke fylder så meget, og prismæssigt bilder jeg mig ind, at det er til at komme i nærheden af. Egentlig ville hun gerne gå til klaver, men musiklæreren siger, at hun har for korte fingre endnu til at kunne spille det ordentligt. Indtil videre starter vi så med keyboardet og venter på, at fingrene bliver længere B) Jo, man bliver nødt til at have et klaver hjemme, så barnet kan øve sig hver dag. Sådan er det med alle musikinstrumenter. Det batter ikke rigtigt noget, hvis barnet ikke er med på at øve sig hver dag. Når min datter bliver for doven, opdager hun hver gang, at musikstykkerne bliver for svære at indøve, hvis ikke hun øver flittigt. Blokfløjte er ét af de instrumenter, der er nemme at lære at håndtere, og derfor får barnet hurtigt succes med instrumentet. Jeg har ladet mig fortælle, at fx guitar er et instrument, der tager lang tid at få noget ordentlig ud af, og så sker der nogen gange det, at barnet smider den ad hel**** til, og så er pengene på den gallej ligesom spildt :S

Anmeld

20. april 2011

Niatza-vb

Mit skræk scenaria da jeg er helt uden evner, så svært med hjemmehjælp der. Athena er udelukket, hendes hjerte og hjerne er kun til gymnastik. Nicklas vil gerne synge i kirkekor næste år, som eneste dreng, men stadig ( og så bliver jeg lidt stolt over han tør gå mod strømmen) Zaki er så eneste tilbage til skrækscenariet :laugh: Men tænker også et keyboard. Jeg er ret konservetiv på området ungernes interesser. Hvis de får lov skal det være gennemført. Det er enten eller. Kræver man som forældre deltager, viser interesere og køre en frygtelig masse kilometer indimellem

Anmeld

28. april 2011

Muxi-vb

Man kan sagtens få rimelige keyboards med mange oktaver, trykfølsomme tangenter og mulighed for at koble til computeren, så man kan komponere og spille med alverdens lyde. Og ja det lyder ad helvedes til i starten, men de bliver jo SÅ glade for den mindste fremgang. Et keyboard kan fx også kobles til et par HØREBØFFER! Fantastisk opfindelse. Mine børn skal have lov til at gå til alle de fritidsaktiviteter, der er råd og tid til. Jeg bliver lykkelig af at se børn fordybe sig og udforske nye ting. Om det så kun er for en kort periode - så har de da prøvet det af og er blevet en smule klogere. Det er utopi at regne med at de er ambitiøse og 100% engagerede fra første dag. De er jo børn!

Anmeld

29. april 2011

MAMMARAZZI-vb

Muxi skrev:
Og ja det lyder ad helvedes til i starten, men de bliver jo SÅ glade for den mindste fremgang. Et keyboard kan fx også kobles til et par HØREBØFFER! Fantastisk opfindelse.
Ja hørebøffer er en fantastisk opfindelse - en skam de ikke fåes til blokfløjte også :woohoo:

Anmeld

30. april 2011

kongster-vb

Jeg synes, at musik er en vigtig del af ungernes dannelse. Der er også masser af forskning, der peger på at musik styrker hjerneforbindelser, øger barnets evne til at koncentrere sig og så er det jo både kreativt og noget der kræver øvelse. Masser af gode ting. Læs fx http://www.ann-e-knudsen.dk/scanninger/pdf/Musikhjerner.pdf Her har vi startet med klaver, som datteren nu er ret ferm til og sønnen starter på om et halvt år. Det er en særlig stolthed at høre ens unge spille smuk musik helt af sig selv! Klaveret er dejligt logisk opbygget og et godt sted at starte, synes jeg. Senere skal sønnen prøve saxofon, for han et ret tydeligt talent for blæsere. Han kan fx få rene toner ud af min fars klarinet, hvilket er svært for de fleste voksne. Men han skal lige være stor nok til at kunne blæse saxofonen op :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.