Hvis jeg siger til dig 'du stjæler' og du svarer 'det skal du ikke blande dig i, for du er din mand utro', så kaster du med mudder. Udtrykket betyder, at man - som afledningsmanøvre - beskylder andre for noget. Altså: Du ønsker ikke at snakke med mig om, at du stjæler, derfor siger du noget ufordelagtigt om mig, så jeg glemmer at snakke om dig. Det var et minikursus i en almindeligt brugt dansk talemåde.
Nu til dit spørgsmål: At hive i ørerne er vold. Måske ikke i den grove ende, men ikke desto mindre er det ikke tilladt. Hvis du virkelig ved, at en pædagog hiver dit barn i ørerne, er det omsorgssvigt overfor dit barn ikke at gøre noget ved det aldeles omgående. Du tillader i så fald en anden at begå vold mod dit barn, og det gør dig vel nærmest til medskyldig. I første omgang går du til lederen; hjælper det ikke, går du til politiet.
Jeg ved ikke, hvordan du ved, at en pædagog hiver dit barn i ørerne - har du set det? Med det utroligt konfliktfyldte forhold, du har til dine børn, kunne jeg godt tvivle på, at de altid kun fortæller dig sandheden. Med de uprofessionelle motiver, du tillægger pædagogerne i institutionen, er jeg sikker på, at du ikke opfatter dem, som de virkelig er. Og med de motiver, du selv har, når du planlægger at gemme din viden for at kunne 'kaste med mudder', næste gang pædagogerne prøver at hjælpe dine børn til at udvikle sig på en god måde, ser jeg - endnu engang - at det er dig, der spænder ben for dine børns sunde udvikling.
Anmeld