Er her nogen der ved noget om kontanthjælp??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.658 visninger
10 svar
0 synes godt om
18. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Det drejer sig om en bekendt der har været på sygedagpenge og som har søgt førtidspension, men nu har fået afslag på førtidspensionen og derfor ryger på kontanthjælp. Sygedagpengene stoppede den 16 Marts og hun har søgt om kontanthjælp på kommunen. Men spørgsmålet er, HVAD kan hun forvente at få udbetalt her til den 1 April... Får hun så en halv måneds kontanthjælp? Eller får hun mon en fuld kontanthjælp (altså for 1 måned)....eller hvordan fungerer det mon? Nogen der ved noget?? :huh:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Nå, nu sad jeg selv lige og surfede på nettet og fandt ud af at kontanthjælp er bagud betalt og det ikke engang er sikkert hun får nogle penge d første :laugh: (ej, det er self ikke sjovt)..... Men læste så også, at hun kunne søge en enkelt ydelse af en art, så hun får lidt alligevel. Sikke noget rod!!! :dry: Og hvor er man dog velsignet at man ikke selv skal sådan en omgang igennem! Dét havde JEG da aldrig overlevet.

Anmeld

19. marts 2011

Niatza-vb

Enkelt ydelsen sidder de hårdt på, hun kan sagtens risikere et afslag fordi hun kunne havde forventet et afslag og derfor burde havde sparet op. Hun skal bruge oversigt over hendes kontoer, budget fra banken og de sidste 3 måenders lønsedler også selvom de kommer fra samme sted. Når hun er igang kan hun spørge banken om de vil låne hende penge til at overleve den første måned, siger de nej kan hun tage afslaget med. Ikke sikkert hun får enkelt ydelse af den grund, men så kan hun muligvis få et lån af kommunen. Det er nogle år siden jeg løb tør for sygedagpenge, så er alt for kendt med at være sygemeldt på kontanthjælp :( Man skal være ret stærk for at være svag.

Anmeld

19. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Ved bare hun har været på sygedagpenge længe, søgte førtidspension, fik afslag, og nu skal på kontanthjælp... Hvis hun skal vise lønsedler for at få enekeltydelse, så er det jo lønsedler der er år og dag gamle. Der er nok ikke andet for, end hun venter og ser om der går penge ind på kontoen d 1 April, og hvis der ikke gør, så må hun prøve den der enkelt ydelse - hun har jo to børn, og har ingen opsparing og skylder 60.000 kr i banken. Så dér er i hvertfald ingen hjælp at hente. Jeg har sagt at hun godt kan låne pengene af mig hvis hele lortet ramler. De sagde heldigvis på kontanthjælps afsnittet at hun var berettiget til hjælpen, spørgsmålet er bare, HVORNÅR og hvor meget hun kan forvente ved første udbetaling. Og jow, er folk ikke syge når de kommer ind i systemet, så bliver de det i hvert fald når de er der.

Anmeld

19. marts 2011

Niatza-vb

Enkelt ydelsen er bare så forbandet tricky. Som hovedregel kan man ikke få den til en forventet udgift da man burde havde sparet op uanset indtægt. Hun skal huske at få tilpasset friplads og boligydelse i bedst mulig tid. Udbetalings meddelelser fra sygedagpenge tæller som lønsedler i den her sammenhæng. Derudover skal hun sygemeldes forfra. Når man får afslag på pension er det jo evigt logisk fordi man er rask, så hun kan risikere straksaktivering på fuld tid og truslen om at miste kontanthjhælpsretten hvis hun udebliver. Garanteret ikke en omgang hun har brug for.

Anmeld

20. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Ja, de havde sagt på jobcentret at de ville indhente en sygemelding fra hendes læge. Bare strengt, det burde jo være ulovligt at modtage kontanthjælp når man er syg. Der står jo i kontanthjælpsloven at man SKAL stå til rådighed for arbejdsmarked for at kunne modtage kontanthjælp. Men kommunen begår åbenbart lovbrud blot for at spare pensionen. Hul i hoved. Heldigvis er hendes børn for store til friplads(tilbud). Mener de er 15 og 17 og arbejder begge to. Så er der det mindre at slås for.

Anmeld

20. marts 2011

Niatza-vb

Har så mange kæpheste på det her områder det er helt utroligt. En af dem er at hendes boligydelse bliver beskåret når børnene tjener penge fordi de kigger husstands indkomst. Teenagere af resource/økonomisk fattige forældre har da mere end nogen behov for et fritidsjob for at havde ebdst mulig chance for at bryde den sociale arv. Bare ikke sikkert deres forældre har råd til de har det. Totalt sidespor, sorry. I det mindste sørger jobcenteret for at indhente sygemeldning, det kan ske det de mener at et afslag på pension = rask og så skal man ud i straks aktivering og 'bevise' man er for syg til det. Der går jo mange tusinde rundt og er sygemeldt på kontanthjælp, som aldrig kommer ud på det ordinære arbejdsmarked. Som ryger fra praktik, til jobprøvning, til afklarings kurser, til daghøjskole osv osv i årevis uden at komme et skridt tættere på arbejdsmarkedet. Simpelthen fordi de ikke har helbreddet, evnerne eller desværre nogle motivationen til det. Ikke at jeg har en god løsning, ved bare at det virkelig ikke fungere som det er nu.

Anmeld

21. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Hendes boligsikring røg næsten da hun arbejdede (fair nok), og da hun kom på sygedagpenge og ungerne begyndte at arbejde, så røg resten, hun er vist ikke berettiget til boligsikring, eller det hun kan få er i hvert fald så lavt at hun ikke engang gider søge. Men det har også noget at gøre med, at det er for bøvlet at lave det om hele tiden, når en af ungerne pludselig skifter arbejde/tider mm....istedet bidrager ungerne så med det de kan. Åh ja, man har hørt så meget om de der 'hovsa-kurser' kommunerne tilbyder hos privat aktører, hvor voksne mennesker skal møde op og sidde som idioter og skrive uopfordrede jobansøgninger (til ingen verdens nytte!) og hver kursist koster 30.000 - 40.000 kr, og seneste undersøgelser fortæller enslydende, at det overhoved ikke hjælper folk i arbejde, nærmest tværtimod. Så i går i nyhederne at der er 45.000 unge (under 30 år) på kontanthjælp. Så man kan da roligt sige at regeringens headhunting ikke hjælper en meter! Og så er der hele møllen omkring den ulovlige 'for rask til pension og for syg til fleks' problematik, der bevidst planter folk mellem to stole, ofte uden forsørgelsesgrundlag. :huh: Nå, men nu har jeg brugt natten på at skrive hendes ressourceprofil, eller rettere har skrevet kommentarer til det sagsbehandleren har skrevet, og det er blevet rigtig godt. Nu mangler hun bare en statusprofil fra hendes egen læge, og en speciallægeerklæring fra hendes psykiater, så skulle vi kunne køre nogenlunde på lige bane. Hun skal bare have psykiateren til at skrive at en aktivering og/eller anden form for revalideringsmæssigt tiltag vil være kontraindiceret, for så sætter det kommunen i skak. Så kan de nemlig ikke sende hende ud i noget som helst. Og uanset hvad, så kan kommunen jo ikke plukke håret af en skaldet, for hun kan IKKE sendes ud i noget da hendes angst er invaliderende, og de har da også så godt som fredet hende. I afslaget på pension skrev de også, at de ikke mente alle behandlingsmulighederne var udtømte. Så det er den vej sagen ska drejes. Så må de jo sætte hende i behandling, hvilket bliver svært for kommunen fordi hun er 39 år, og de ikke får tilskud til psykologer når klienten er fyldt 37. Så hvis de synes det er behageligt at skyde sig selv i foden, jamen så skal de da endelig bare blive ved med det. :)

Anmeld

21. marts 2011

Niatza-vb

Social gruppe 3 bor mellem stolene. For dårlige til arbejdsmarkede og for gode til pension. MIt temperement skal ikke søge og finde ud af lige præcis hvor mange 1000 mennesker der sidder fast der. Tænk hvis man i større grad brugte den midlertidige pension til at give den gruppe mennesker et pusterum hvor de kunne bruge deres resourcer på at blive bedre, frem for at danse med kommunen. Kan simpelthen ikke forestille mig det kan være dyrere end at sende folk på det ene kursus efter det andet hvor deres fraværs % er tordnende højt fordi de ikke KAN møde frem. Nogle ville måske blive raske, eller ihvertfald gode nok til fleks, andre ville forblive på pension. Men langt de fleste af dem ville få det bedre i deres hverdag.

Anmeld

21. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Ja, jeg kan kun være enig. Grunden til at de ikke sætter flere på midlertidig førtidspension er, fordi der simpelthen ikke er noget der hedder det, det er ikke noget man kan søge selv, og når de endelig bevilger midlertidig førtidspension, så sker det efter rundbordssamtale på baggrund af lægepapirer der hentyder til, at der KAN ligge helbredelse/arbejdsevne i den længere pause. Somregel 2, 3 eller 5 år. Men fra kommunens synspunkt er det jo billigere at holde folk på kontanthjælp - de får næsten refunderet hele beløbet, hvor imod kommunerne næsten skal betale hele førtidspensionen selv. Og som vi ved skal de spare, hvilket de så gør på bekostning af de syge. Men jeg vil tro, efter de har lavet reglerne for førtidspension om, at vi netop vil se flere midlertidige pensioner. Specielt for de unge under 30. Og så er der så en gruppe mellem 30 og 40 år, som stort set er dømt ude, og som skal gennem himmel og helvede, fordi kommunenerne er ved at udarbejde et 5-årigt program der skal afklare borgeren. Det er jo en lang periode hvis man er syg! Kender en nyrepatient der går i dialyse og som simpelthen er kronisk træt, og meget meget syg, ham sparker de rundt fra det ene sted til det andet. Nu har han netop fået bevilget en seng der hvor han er i arbejdsprøvning! :huh:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.