En 4-årig pige, jeg kender, havde som største bekymring, da hun så sin mors (og dermed sin egen) nye lejlighed for første gang, og dermed blev præsenteret for, at forældrene skulle skilles, at der ikke var is i fryseren. Det siger noget om, hvor lidt børn forstår rækkevidden af skilsmisser.
Du og pigens mor kommer - sammen og hver for sig - på hårdt arbejde i lang tid med at genopbygge pigens forståelse af, hvordan verden hænger sammen. Hvem hun er, hvor hun hører til, hvordan hverdagen fungerer... Du har bare set den spæde begyndelse.
Skilsmissen er dit og pigens mors valg, den er til glæde for jer. Tro ikke, at den også er til glæde eller fordel for din datter. For hende er den begyndelsen til en splittelse, som hun kommer til at arbejde med i årevis.
Faren til pigen, der savnede is i fryseren, sagde til en nabo, at det var fint at blive skilt, når ungerne er små, for 'de vænner sig hurtigt til forandringer'. Det tror jeg ikke, han får mange børnepsykologer til at skrive under på. Jeg håber, at du - i morsætning til ham - er parat til at give din datter den tid, hun har brug for, til at få verden til at hænge sammen igen.
Anmeld