Svigermor....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.421 visninger
12 svar
0 synes godt om
26. februar 2011

Annee-vb

Skriver her for at få svar på om det er mig, som er meget sart eller om jeg er forholdsvis normal :) Jeg har siden fødslen af vores lille prinsesse på nu 7 mdr haft lidt svært med min svigermors og svigerindes forbrug af deres kameraer. Hver evig eneste gang vi er sammen med dem begge eller bare den ene af dem tager de hver især mindst 10-15 billeder. Om vi så ser dem 1, 2 eller 3 gange i løbet af en uge er det samme mængde billder hver gang. Det er måske hvad det er. Men nu er svigermor så begyndt på at vil have kopier af de billeder vi selv tager. Har vi taget billeder hvor vi er sammen med dem fx. jul, fødselsdager osv kan hun få alle de billeder hun vil. Men der hvor jeg får det lidt svært ved det er når hun begynder at vil have kopier af dem vi tager herhjemme. Billeder som vi jo tager fordi vi selfølgelig gerne vi have billeder af prinsessen, men også fordi der jo kommer nogle oplevelser som man kun får hjemme og som for mig så er private billeder. Dog ikke ment som at de ikke må se dem - det må de selvfølgelig gerne. Vi har lige fået fremkaldt en stak billeder hvor hun nu også vil have kopier så hun kan få fremkaldt nogle af de samme. I dåbsgave fik vi et gavekort til månedsbilleder, hvilket vi er meget glade for. Men nu kunne jeg hører på hende at hun overvejer at gå ned til fotografen for at købe nogle af de ekstra biller som måtte ligge dernede. Ud af de 7 billeder vi nu har fået taget tror jeg vi har købt 2 eller 3 ekstra som både mine og min kærestes forældre har fået. Er det mig som er for sart når jeg bliver temmelig irriteret over det? For mig er det personlige billeder og hvis hun vil have samtlige månedsbilleder kunne hun lige så godt have givet gavekortet til sig selv. Og med den mænge billeder da selv tager er det jo ikke fordi de mangler nogen. Det skal siges at det er vores første barn og måske gør det at man er lidt mere sart end hvis det havde været nr 2,3 osv. Det er også deres første barnebarn, hvor det er mine forældres 3. barnebarn. Det kan man selvfølgelig godt mærke forskel på. Men mine forældre har bare heller aldrig været dem som konstant render rundt med et kamera i tasken. Har snakket med min mor om det her. Igen for at finde ud af om det bare er mig den er galt med. Men hun kan godt følge mig og hun har heller ikke samme behov for billeder og havde hun haft det ville det også have irriteret mig. Så det er ikke kun fordi det er svigermor. Håber på svar. Enige som uenige :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2011

als-vb

har tit familiemedlemmer der spørge om de ikke må få nogle billeder af tøsen. Men det er ikke hele film vi snakker om men bar enogle stykker. Specielt da vi i vores familie er rigtig dårlige til at få taget billeder og endnu dårligere til at få dem fremkaldt. men ellers må familien få alle dem de vil vi har nogle gange gjort det vi har lavet en cd med dem på så kan de selv fremkalde dem de vil have. Men badbilleder og ble billeder er kun nogle vi har. Vil ikke komme hjem til f.eks mormor og der hænger så et nøgenbilled af tøsen (ikke at hun ville gøre det med princippet) og det vil jeg bare ikke. Specielt ikke med den verden vi lever i i dag.

Anmeld

26. februar 2011

Polyp-vb

Jeres barn i jeres hjem - jeres regler for fotografering og uddeling af private billeder. Og ja, det lyder klart som om de er gået amok - hvordan reagerer barnet på al den fotografering? Men også et potentielt sprængfarligt emne, FORDI det er svigermor og svigerinde. Så prøv at få far på banen med nogle retningsregler, så det ikke går galt med relationerne i øvrigt

Anmeld

26. februar 2011

Annee-vb

Det med at blive fotograferet siger hun ikke noget til. Hendes far tager også mange billder af hende så tror hun har vænnet sig til det. Så det ligger nok til familien og selv om vi har været sammen i mange år og at jeg godt var klar over at de er sådan, så er det måske bare blevet mere følsomt nu pga mor rollen. Og ja det er et følsom emne når det er svigerfamilien, det er ikke altid så nemt. Og selv om vi eller her et fint forhold passer man jo lidt på med hvad man siger. Min kæreste ser desværre intet forkert i det, så det gør det jo ikke nemmer. De var forbi igår hvor han bla overførte ca 80 billeder til dem uden jeg var klar over det. Så et er jeg selvfølgelig lidt træt af. Og vil da også lige tjekke med ham ang hvilke billeder det handlede om for som du rigtig nok siger als så er det ikke alle billeder som skal gives væk. Man ved aldrig hvor de ender.

Anmeld

26. februar 2011

luj-vb

Vi har lavet en hjemmeside med kode på, denne hjemmeside indeholder ALLE vores billeder af børnene. Hele familien har kode til hjemmesiden, så de kan derfor også printe de billeder ud, de synes de gerne vil have.. Min familie har måske printet 10 billeder ud, over de sidste 11 år. Men min svigerfar - børnenes Farfar, har printet hundreder ud, og enten hængt dem i glas og ramme, eller sat dem i album, med sin egne tekst til. Det er jo vores egen skyld, at han kan gøre det, men jeg må sige, at det irriterer mig, hver gang vi kommer ned til ham, og han så lige skal vise albummene frem for, at vise de sidst udprintede billeder af vores børn. Men han hygger sig med billederne, han tager også selv rigtig mange billeder. Så jeg holder mund, men det irriterer mig nu alligevel. Så jeg forstår dig så udemærket, og tænker også at det er NU du/i skal sige stop. I kunne jo sige, at når pigen når 1 år, så vil I gerne, at kopieringen af billeder af hende stopper, at I nok skal forsyne familien med lidt billeder hver halve år, eller når der lige er ét, i synes de bare MÅ have.

Anmeld

26. februar 2011

kongster-vb

Min svigermor ville også have kopier af ALLE billeder. I starten gjorde jeg det, men egentlig syntes jeg det var noget pjat. Hun havde jo stakkevis af billeder af ungen. Så tilsidst sagde jeg at det ville jeg ikke mere. Sådan lidt høfligt 'der skal jo også være nogle billeder som vi bare har og så har du de billeder som du har taget'-agtigt. For jeg blev også træt af det og følte de intimiderende at hun ville have billeder af vores morgener, aftensmad, ferie, alting. Hvad skal hun med billeder fra vores ferie???

Anmeld

26. februar 2011

Frede-vb

Jeg kan ikke rigtigt få øje på problemet... jeg er hverken for eller imod :S Hvis det var min svigermor, ville jeg være ligeglad med, hvor få eller mange fotos hun havde af mit barn. Der, hvor det ville være et big problem for mig, var, hvis hun forlangte af mig eller min mand, at vi skulle have arbejdet med at få billederne fremkaldt til hende - at det ville sætte os på ekstraarbejde, for sådan noget gad jeg overhovedet ikke bruge tid på, når det er så ofte, hun vil have billeder. Jeg kunne forestille mig meget værre scenarier, fx, hvis nu hun i tide og utide kom med noget grimt tøj, hun prakkede på mit barn, eller hvis nu hun kom med nogle grimme ting eller andet grimt, som hun forventede, at vi omgav os med. Jeg kan godt huske, at man hang sig mere i problemerne, da børnene var små, men når nu du har det sådan, hvorfor siger du det så ikke bare til swigermutter? Fortæl hende, at det irriterer dig med alle de fandens fotos, og at hun går over gevind. Du kan jo sige det på en diplomatisk måde, eller evt. få din mand til det, hvis det irriterer ham også.

Anmeld

26. februar 2011

Webredaktøren-vb

Tja, også min svigermor vil gerne have alle billeder og tager selv en del elendige billeder, når hun ser børnebørnene - hun bor jo i USA, så det har jeg fuld forståelse for ;) For mig gælder, at børnenes grænser ikke skal overskrides og rigtigt tit holder knægten sig for øjnene, mens vores datter smiler yndigt - tough shit, det må hun leve med... Rent praktisk har vi dels givet hende en digitalramme, så hun nu har en masse billeder uden, at det koster i fremkaldelse. Vi lægger nogle billeder på Facebook, så hun kan følge med i børnenes liv (igen uden fremkaldelse). I julegave får hun hvert år en bog, hvor vi har udvalgt de sødeste billeder i løbet af året, og den kan hun så tage med, når hun skal vise frem for de andre bedstemødre ;) Alt i alt må jeg sige: Hellere for meget interesse, end ingen interesse - det forekommer nemlig andre steder fra, og det synes jeg er langt værre :angry:

Anmeld

27. februar 2011

Frede-vb

Webredaktøren skrev:
Alt i alt må jeg sige: Hellere for meget interesse, end ingen interesse - det forekommer nemlig andre steder fra, og det synes jeg er langt værre :angry:
Ja, min svigermor gider da ikke engang komme til børnenes fødselsdag... hun kommer med alle mulige og umulige undskyldninger for at slippe.

Anmeld

1. marts 2011

Webredaktøren-vb

Jeg kan absolut godt forstå dig!!!! Men uanset om man er enig eller ej i om det er ok så er en ting sikkert: Dine grænser skal respekteres, du og din mand/kæreste er de vigtigste for barnet ikke bedsteforældrene (selvom de er meget vigtige). Der er meget stor forskel på hvordan vores forældre gjorde og hvordan vi vil gøre men udover det er der jo forskel i kulturen indenfor hver familie. De sidste synes jeg næsten er det mest sprængfarlige her er det nemlig meget sværer at argumentere med ny forskning etc. Når vi begiver os ind på dette felt risikerer vi at anfægte den andens verdenssyn og værdier hvilket kan danne grobund for 'den emsige svigerdatter'. Jeg vil anbefale dig at tale med din kæreste/mand om at dette rent faktisk betyder noget for dig. Selvom din kæreste/mand ikke føler det samme som dig så er det vigtigt at han får mulighed for at forstå at du finder det intimiderende og at det generer dig. Ligeledes at det ikke er ensbetydende med at svigerfamilien udelukkes for billeder men at mængden de serviceres med bliver lidt mere 'normal'. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan du føler det men ud fra det du beskriver så virker det som om din mand/kæreste tager utrolig mange billeder i løbet af ugen. Hvis svigerfamilien skal have dem alle tænker jeg at det må føles som om de ser alt hvad der sker i løbet af hverdagen, som et vindue ind til jeres private liv. Dette er intimiderende. Hvad der er på billedet er sådan set underordnet. Mit bedste råder at du taler med din mand/kæreste om det. Det vil være absolut bedst at I er enige om hvilket omfang der skal deles billeder ud og så får det fortalt til svigerfamilien. Hvis du ikke har din mand/kærestes opbakning er jeg bange for at det ikke kun vil skabe en konflikt mellem dig og svigerfamilien men også jer to. Jeg håber du kunne bruge denne smøre til noget :) Held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.