Godt nok skriver du, at din 4-årige sover 'nok'. Men ved du, at mange 4-årige har brug for op mod 12 timers søvn i døgnet? Min egen erfaring med 4-årige er, at først den ene og nogle år senere den anden faktisk sov for lidt i et års tid, fra de holdt op med at sove middagslur - som om de havde brug for at vænne sig til at sove fra 'morgenlydene', når vi andre stod op. De vågnede før de var udsovede, fordi de var vant til at vågne kl. 6.
Hvis ikke din 4-årige sover 12 timer i døgnet, så vil det garanteret hjælpe at lade ham sove mere...
Derudover vil jeg anbefale helt faste rutiner. Hos os hedder det: vække - hvad vil du have til morgenmad? - du står op, når jeg kalder, at morgenmaden er klar, ikke? Efter morgenmaden er det tøj på - børste tænder - ud af døren. Jeg lægger tøjet til begge børn om aftnen. Den 6-årige er ligeglad med, hvad det er, men den 4-årige vil gerne vælge mellem et par nederdele og t-shirts, og hvis ikke tøjet er på plads, når hun skal tage det på, så har vi virkelig ballade... Jeg tager tøj på samtidigt med ungerne, så jeg er der til at holde dem i ørerne, så de ikke pludselig fortaber sig i et stykke legetøj el.lign.
Jeg har fået anbefalet (i en anden situation), at man kan lave en tegning, der illustrerer rutinen. Altså her: et billede af et barn i en seng - et barn ved morgenmaden - et barn, der tager tøj på - et barn, der får børstet tænderne - et barn, der tager overtøj på - et barn på vej ud af døren.
Ellers vil jeg sige, at vi en overgang brugte tv 'til at vågne stille med'. Det fungerede fint - og så holdt det helt op med at virke, blev bare en kæmpe belastning. Så hos os er tv aldrig tændt på hverdagsmorgener.
Håber du får det til at lykkes bedre...
Anmeld