Jeg synes ikke, der er så meget at grine af - det er da trist, når mennesker af et godt hjerte ønsker at hjælpe børn i nød, og pengene ikke går direkte til børnene.
Det er så også 'kun' 9000 af fondens 74.000 børn, der ikke går i skole, og hvor pengene i stedet går til projekter i lokalssamfundet - men det er stadig dybt kritisabelt, at man fremstiller tingene forkert over for sponsorerne.
Jeg har ikke selv sponsorbarn - på mig virker det lidt, som om man ved at have et foto af et yndigt afrikanerbarn hængende på køleskabet ligesom ønsker at demonstrere sit store hjerte - men samtidig kan jeg godt forstå ønsket om at have en slags dokumentation for, at pengene faktisk gør en forskel for et andet menneske. Problemet er så, at dokumentationen ikke altid er noget værd - og at sager som nu denne med Børnefonden skaber skepsis over hele linjen, så folk slet ikke tør binde an med at støtte nogen nødhjælpsorganisationer.
Personligt synes jeg, at vi i den vestlige verden skylder befolkningerne i de fattige lande støtte - vores rigdom er i høj grad et resultat af, at vi har udbyttet og udnyttet U-landene igennem tiden. Desværre har jeg efterhånden ikke den store tillid til, at en reel og effektiv hjælp overhovedet er mulig, når folk også skal/vil tjene penge på hjælpearbejdet, og det er blevet en kommerciel fidus at 'sælge nød'.
Jeg savner nogle Mother Theresa´er - de findes sikkert stadig, men hvordan finder man dem i den store forsamling af slipsemænd, der skal tjene penge på projekterne?
Anmeld