Min søn August startede i børnehave for en måned siden, og jeg havde læst om børnehaven på nettet inden vi meldte ham ind. Jeg havde forsøgt at danne mig et billede af, hvad børnehaven stod for, så jeg var godt forberedt, når han skulle starte.
Da vi havde sagt ja til pladsen, modtog vi velkomstmateriale fra børnehaven. Det så alt sammen fint og tjekket ud, men bagerst lå der et løsark, hvor overskriften var: Børns søvn.
Kort fortalt stod der, at de helst ser, at børnene ikke sover til middag i børnehaven, og at de fleste børn har vænnet sig til det efter to-tre uger.
Jeg var målløs og følte mig rimelig meget ført bag lyset - for denne oplysning står ingen andre steder end i det løsark, der fulgte med.
Da han så startede i børnehaven, gik det rigig fint og hurtigt med at få kørt ham ind. Den første uge hentede jeg ham tidligt, så han kunne sove til middag hjemme. Og i uge to gik det så løs, og jeg sagde til pædagogerne, at jeg gerne vil have, at han skal sove til middag dernede.
Første dag var beskeden fra personalet, at han ikke ville sove. Da jeg kom hjem med ham, spurgte jeg, om de havde redt seng til ham - og det viste sig, at de på ingen måde havde tilbudt ham at sove.
Næste dag sagde jeg til souchefen, at det nok er en ide at sige til ham, at nu skal han sove, i stedet for at spørge om han vil sove - for så vil svaret altid være nej.
August fylder tre år i midten af marts måned, så jeg synes det er ekstremt tidligt at tage hans lur fra ham!
Jeg fik trumfet igennem at han skal sove dernede hver dag, og det er sådan set gået rigtig godt. Han sover max en time hver dag - og somme tider kun en halv time, men det passer mig fint, for så har han lige fået det break, som han har behov for.
I tirsdags tog en pædagogmedhjælper så fat i min mand, da han hentede August:
'Det er altså ret besværligt for os, at han stadig sover til middag. Vi er jo ikke så mange hernede, og vi skal hele tiden ind fra legepladsen og holde øje med om han er vågnet! Desuden sover han jo næsten heller ikke mere...'
Min mand er så forstående, så han kan jo godt se, at det er besværligt for dem - men der er vi bare ikke helt enige! Mit barn har behov for sin middagssøvn, og det skal ikke skæres væk, fordi det besværliggør deres hverdag! Jeg er så rasende over det! Jeg har aldrig hørt om andre børnehaver, som prinicipielt frabeder sig, at børnene sover til middag når børnene er 2 år og 10 måneder.
Nu er min søn selvfølgelig blevet syg, så jeg kan ikke rigtig tale med børnehaven om det. Men jeg ved, at hans behov er at få sin lur - om ikke andet så hver anden dag.
Er der nogen af jer, der har haft samme oplevelse ved børnehavestart?
Mange hilsner fra en desperat mor til August.
Anmeld