Børn der bander konstant - hvad kan man gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.209 visninger
20 svar
0 synes godt om
8. februar 2011

Det er stadig mig-vb

Jeg har en bekendt hvis børn bander helt ekstremt og kalder hende og manden de mest forfærdelige ting, som luder, bøsser og kan finde på at sige de skal sutte deres egen fede pik (og det der er værre). Hun har flere gange spurgt mig hvad de kan gøre for at stoppe børnene, men jeg aner det VIRKELIG IKKE. Jeg har hørt dem (forældrene) forbyde børnene at gå ud, som en form for straf, jeg har set dem sende nogle af ungernes venner hjem, hvis de fx har bandet meget eller kaldt hende og manden grimme navne. Og intet ser ud til at virke. Så bander de endnu værre. Mine børn bander også engang i mellem, men SLET ikke i denne stil, og aldrig noget med at kalde os grimme ting eller den slags, så jeg aner hvad jeg skal råde til. Hvordan tackler man sådan nogle børn?? (De er VIRKELIG STRIDE!), og de er bedøvende lige glade med om min bekendte har gæster, eller ej, gæsterne får samme svada :ohmy: Det er ellers rigtig søde børn, kærlige, empatiske og meget vellidte alle vegne, og er nogle af de mere populære børn i skolen, klubberne ect. Det er bare deres sprog der kan få hårene til at rejse sig på armen... Hvordan ville i gribe det an når intet synes at virke??? De taler 'sjovt nok' ikke specielt grimt når de er ude, det er vist kun når de er hjemme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

Frede-vb

Jeg synes, det lyder som om, det allerede er for sent at gøre noget ved det. Ikke for at lyde frelst, men jeg så sådan noget komme, inden jeg fik børn, og besluttede derfor allerede, inden de blev født, at jeg ikke ville tolerere hverken bandeord eller grimme ord. Bare sådan noget som 'dum' eller 'klovn' ville jeg ikke engang høre på. I stedet for at sige 'dum' skulle man fx sige 'ikke sød' mv. Det gik sådan, at børnene talte og stadig taler pænt, men at det derimod er MIG, der skal på tal-ordentligt-kursus. Jeg har ikke kunnet holde skansen op igennem årene, men bander ret meget, men heldigvis kan børnene godt se, at det er forkert. Jeg har nu lavet den regel, at man gerne må bande og svovle, når man slår sig, og når man kører bil. De bandeord, mine børn har lært, har de lært af mig. Når de får lyst til at bande, skal de gå ud på wc og bande, og det lyder sjovt, når de gør det. Mine børn bander ikke i mit påhør, men jeg kan se, at min datter bander helt vildt og exeptionelt, når hun sms'er. At børn bander engang i mellem er ok, men de skal vide, at det ikke lyder godt, og at det bestemt ikke åbner døre for dem. Var det mig, der havde sådan noget børn, der brugte vulgære og latrinære ord, ville jeg simpelt hen bede dem om at finde et andet sted at bo. Jeg ville tale lige ud af posen og fortælle dem, at jeg ikke ville kunne bo med sådan nogle børn. Hvad med forældrene? Hvordan taler de egentlig? Ikke for at være fordomsfuld, men de børn, der taler grimt (overgrimt) har gerne nogle forældre, der råber af dem og selv taler i en grim tone mv.

Anmeld

9. februar 2011

bianka-vb

Vis det er så slem som du siger(og det syns jeg det lyder som om) syns jeg de skal kontakte børns sagsbehandler og snakke med dem. de tager ikke børn fra hinde, men der imod hjælper til at få det til at funger igen:). det kan var en supper hjælp for både børn og forældrene. har selv prøvet det som baren og det er noget jeg tækker tilbage på som noget positiv :) håber det kan hjælpe dig....

Anmeld

9. februar 2011

Pia S-vb

Undskyld mig - men skulle der ikke have været taget fat i det for lang tid siden??? Jeg vil ikke acceptere grimt sprog hjemme hos os. Der kan sagtens ryge en finke af panden og det er helt ok, men det du beskriver ville ALDRIG gå hos os. Taler de lige sådan i skolen? Hvis det kun er hjemme er det da i den grad et udtryk for manglende respekt for deres forældre. Måske skulle de tage sig sammen og være forældre? Det er jo rent gætteri og fortolkning så måske er de det allerede? Hvor har de det grimme sprog fra? Det dumper jo ikke bare ned i hjernen?

Anmeld

9. februar 2011

Titte-vb

bianka skrev:
Vis det er så slem som du siger(og det syns jeg det lyder som om) syns jeg de skal kontakte børns sagsbehandler og snakke med dem. de tager ikke børn fra hinde, men der imod hjælper til at få det til at funger igen:). det kan var en supper hjælp for både børn og forældrene. har selv prøvet det som baren og det er noget jeg tækker tilbage på som noget positiv :) håber det kan hjælpe dig....
En sagsbehandler har ikke tid og ressourcer til at tage sig af den slags ting. De har knap nok tid til at tage sig af de graverende sager de har, fordi de har alt for mange sager at tage sig af.

Anmeld

9. februar 2011

Titte-vb

Pia S skrev:
Undskyld mig - men skulle der ikke have været taget fat i det for lang tid siden??? Jeg vil ikke acceptere grimt sprog hjemme hos os. Der kan sagtens ryge en finke af panden og det er helt ok, men det du beskriver ville ALDRIG gå hos os. Taler de lige sådan i skolen? Hvis det kun er hjemme er det da i den grad et udtryk for manglende respekt for deres forældre. Måske skulle de tage sig sammen og være forældre? Det er jo rent gætteri og fortolkning så måske er de det allerede? Hvor har de det grimme sprog fra? Det dumper jo ikke bare ned i hjernen?
:dry: også min tanke..

Anmeld

9. februar 2011

Det er stadig mig-vb

Det 'sjove' er, at min bekendte er socialrådgiver, og hun taler altså et pænt sprog og er mere en stille og lidt forsigtig type med en utålmodighed der rækker langt. Deres Far arbejder i en bank og taler også pænt, så det er bestemt ikke på hjemmefronten der bliver talt sådan af forældrene.....jeg har kendt dem i snart 15 år, og de har altid været sådan lidt (i min optik) 'kedelige' - også før børnene :laugh: Faktisk har jeg tænkt, om børnenes reaktion netop kan være fordi forældrene 'er så pæne og korrekte'?? Da de var mindre bandede de ikke, det er noget der er kommet indenfor det seneste års tid (de er 9 og 10 år), hun siger det er efter den yngste er begyndt i klubben.. - jeg synes bare det er lidt vel sent at begynde at bande. Mine startede i det små i børnehaven, men nu hvor de er 5, 6 og 8, så er det som om interessen er faldet, og de er også meget hurtige til at påpege hvis JEG kommer til at bande :) Jeg ved sgu ikke hvordan hun får dem til at holde op ;) Synes det er svært når man ikke selv har prøvet at stå i situationen, og børn er jo så forskellige, mine er ret nemme at irettesætte. Men man kan lige så godt tale til en mur, med deres børn. Jeg har foreslået hende at kontakte PPR, om ikke andet, så bare for at få et godt råd :)

Anmeld

9. februar 2011

Det er stadig mig-vb

Pia S skrev:
Nej, de taler rigtig pænt i skolen, og taler pænt udenfor hjemmet, også når de er her hjemme (med enkelte svipsere). Det er kun på hjemmefronten de giver den gas (hvilket måske er et lyspunkt) :laugh: Nu har jeg kendt dem i snart 15 år, forældrene, og jeg ved de er meget stille, tangerende til det lidt kedelige og forudsigelige. De taler pænt og faktisk pænere end de fleste, og har også et kæmpe ordforråd og bruger mange fremmedord, og vil nok tale dét, jeg kalder for et bedre dansk....de bruger i hvert fald ofte ord, jeg ikke aner hvad betyder :laugh: Men måske er det dét ungerne gør oprør over?? ;)

Anmeld

9. februar 2011

Happymummy-vb

Jeg tror du har delvis ret i det med oprøret, men at det især handler om grænser. Grænser, som børnene muligvis oplever, at de kan overskride overfor deres supertålmodige mor og far gang på gang. Jeg har jo ingen anelse om hvilke konsekvenser og sanktioner, de har sat op for børnene, men jeg tænker på, om det har været nok? Jeg mener, mange forældre kan komme med 'trusler', som de så måske ikke får fulgt helt op på i sidste ende, fordi de glemmer det eller tror, at nu har barnet også forstået det. Eller fordi de synes, at det er alligevel er for synd for børnene. Og så virker det jo ikke :S Konsekvenser kan jo være både negative og positive, forstået på den måde, at man kan vælge at sige Her i huset taler vi pænt til hinanden. Hvis du taler grimt til os, så - ryger fredagsslikket - har jeg ikke lyst til at læse historie for dig - har jeg ikke lyst til at køre dig til fodbold/gymnastik/whatever - kommer vi ikke i svømmehallen - ryger tivolituren til sommer - osv, osv Eller Jeg vil gerne have, at du/I taler pænt, så - hvis du taler pænt i en uge, tager vi i svømmehallen/ får du yndlingsslikket/bla bla - hvis du taler pænt en måned, tager vi i biografen - hvis du taler pænt i flere måneder, tager vi i tivoli, cirkus, eller hvad der nu ville være en STOR oplevelse for barnet. (eller hvilke belønninger man nu synes passer for en periode) I begge tilfælde gælder det, at man pinedød skal huske at være konsekvent. Og at det bliver forklaret for børnene, at sådan er det bare. Uden bål og brand og løftede pegefingre. Så skal man bare lige gøre op med sig selv, om straffen/belønningen skal være individuel eller kollektiv, når man har flere børn (det er dæleme ikke sjovt at skulle se de andre spise fredagsslik, men det er heller ikke sjovt at være skyld i, at ingen får noget) Alternativt, hvis de får lommepenge: Den gode gamle bandekasse, hvor der penge af, for hver gang, der bliver sagt et slemt ord. Min søster indførte 'pruttekasse', da hendes ældste bare fes, når det passede hende. Det gjorde hun også, da bøden var på 1 kr. Men da den så steg til 10 eller 20 kr, var det pludselig mange penge at miste for en 13-årig. Så blev luften pludselig noget renere :laugh:

Anmeld

9. februar 2011

Happymummy-vb

Så iøvrigt noget af et program, om to flabede, britiske teenagere, der bare behandlede deres forældre som dørmåtter. De unge blev så sendt til en amerikansk, kristen familie, som gik ind for kærlig, men streng opdragelse med stålfaste regler og bl.a. overvågning af børnenes/teenagernes aktiviteter på internettet. Det er jo ikke lige en mulighed, som almindelige mennesker har, men jeg skal da lige love for, at den virkede (foran kameraet, i hvert fald) :laugh: . De fik lært en respekt for andre, deriblandt deres forældre, men også overfor dem selv, som de ikke havde før. Og talte betydeligt pænere :) .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.