Jeg er så stolt af spunken for de sidste par dage er hun begyndt på noget nyt: Hun efterligner. Mange af tingene er hun jo ikke i stand til at gøre helt selv endnu, men hun forsøger. I går forsøgte hun at pudse min næse, og i dag har hun forsøgt selv at smøre et stykke brød og putte makrel på.
Den anden ting hun er begyndt på, og som er det jeg er overrasket over, er at hun er begyndt at dele. Jeg ved jo ikke så meget om børn så måske fortæller i mig nu, at det er fuldstændig alderssvarende, men jeg troede ikke at så små børn var i stand til at dele - for det kræver vel noget empati, og jeg troede at små børn kun kunne tænke på deres egne behov. Men det er måske mindre børn? I hvert fald så er hun begyndt at dele både sin mad og sin sut. Det sidste er faktisk lidt klamt når hun tvinger sådan en savldækket sut ind i munden på én, men det er også bare sødt.
Jeg spekulerer på, om man mon kan tillade sig at sige at selvstændighedsalderen er sat ind - i hvert fald så vil hun jo gerne selv. Men hold da op hvor kan hun også være en lille hystade når hun ikke får sin vilje :laugh:
De første gange hun lagde sig ned på alle fire og gokkede hovedet ned i gulvet mens hun skreg hysterisk syntes jeg godt nok at det var noget skræmmende, men nu har jeg vænnet mig til at jeg ikke er husets eneste dramaqueen :P
Jeg kan godt mærke, at jeg lige skulle vænne mig til, at hun nu ikke bare er en lille baby der skal have opfyldt alle behov og krav, for så kunne det vist hurtigt have givet nogle dårlige vaner. Heldigvis har vi efterhånden vænnet os til mere konsekvens og bestemthed og det virker godt.
Anmeld