Åh ja, den er altid svær. Den situation er man gerne dagligt ude for som lærer, og nogen gange når man at tænke, at det var da også pokkers, at jeg lige skulle høre det... :blush:
Når jeg hører sådan noget fra mine elever, og jeg synes, det er for alvorligt til at lade ligge, meddeler jeg altid børnene, at de lige nu har fortalt mig noget, jeg bliver nødt til at gå videre med.
Jeg forklarer dem, at det er et stort problem for den berørte, og et problem, der kan blive så galt, at det vil være svært at gøre noget ved senere, hvorfor jeg absolut må tage mig af det nu.
Jeg forsikrer dem, at jeg vil gøre alt for, at ingen vil kunne gætte, hvor jeg har min viden fra, og at jeg nok skal finde på noget, så man tror, at jeg selv har opdaget det skete. :S
Man skal altid huske på, at de fleste børn fortæller sådan noget her, fordi de synes, det er forkert og gerne vil have hjælp til at løse problemet.
Var du lærer og kendte pigen, ville du først kontakte pigen og tale med hende, og derefter ville du inddrage forældrene. Nu ved jeg ikke, om du kender pigen, men i hvert fald ville jeg tage en snak med forældrene. Ved du på forhånd, at forældrene ikke er fornuftige eller til at tale med, ville jeg kontakte hendes klasselærer. Jeg ville ringe hende op og fortælle om sagen. Det virker nogen gange bedre, hvis det er en neutral person, der tager sig af sagen, end hvis det er en anden forælder. Det kan sagtens give gnidninger.
Anmeld