At være vågen om natten..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.759 visninger
5 svar
0 synes godt om
16. januar 2011

TinaK-vb

Hvis jeg vågner i løbet af natten og skal ud af min seng, så kan jeg bare ikke falde i søvn igen.. Og det er især hvis jeg har nået at få 3-4 timers søvn.. Det er SÅ belastende.. Fx i nat kl 3, da hundene pludselig gik amok -jeg stod ud af sengen, nåede at gå ud i gangen, hvorefter jeg så at det var min mand der var kommet hjem (bytur), og gik i seng igen.. Jeg var liiiige ved at falde i søvn kl 04.50, da den mindste vågnede og var tørstig.. (han kom så trissende ind i vores seng kl 5.30, og den ene hund ville ud kl 6 -og så var jeg HELT vågen, så juhuuu, jeg har da sovet små 4½ time i nat)... Og min mand forstår ikke, at jeg tit går i seng ved 21 tiden..... :) Men har I nogle gode råd til hvordan jeg falder i søvn igen? Normalt tager min mand børnene om natten, medmindre jeg har fridag dagen efter (men kan godt ligge vågen, bare fordi jeg bliver vækket..)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2011

Spunk-vb

I de perioder hvor jeg har haft svært ved at sove om natten har der været en dybereliggende årsag. Måske er det også tilfældet for dig? Måske stress eller noget i den retning? Alene det at du nu tror at du ikke kan falde i søvn kan gør dig stresset og forhindre søvnen. Hvis det er tilfældet så må du prøve at ændre dit tankemønster. Ellers kan du jo prøve forskellige beroligende midler - baldrianpiller eller lun mælk. For mig virker afspænding rigtig godt. Man kan få nogle cd'er med beroligende musik og en god stemme der guider dig igennem.

Anmeld

17. januar 2011

Happymummy-vb

Kender det udmærket godt, desværre. Men kender desværre ingen mirakelkur. Men et par tips kan jeg da godt videregive - så kan du se, om det er noget, du kan bruge til noget :) I andre situationer end lige den, hvor man bliver vækket af hundegøen eller anden voldsom larm, kan man nogle gange tvinge sig selv til at blive i et halvsovende 'mode', som kan gøre det lettere at falde i søvn, når man stavrer i seng igen. Måske ikke så smart hvis man skal op og ned ad trapper, men fungerer fint i mindre lejlighed. Men det kan være en kamp at undertrykke bevidstheden, som tror, at man skal være kampklar og beredt på alt kl 02.45. Hvis du alligevel er i køkkenet efter vand til purken, så kog lige lidt til en kop koffeinfri the, helst kamille eller f.eks. SleepyTime-the, som begge har en mildt beroligende effekt (sleepytime har både kamille og baldrianrod i sig), eller, som spunk foreslår, varm noget mælk. Baldrian-tabletter hjælper også nogle mennesker, virker beroligende, men ikke bedøvende som regulære sovepiller. Jeg har brugt en slags meditation kan man vel kalde det, hvor jeg forestiller mig rotationen af en spiral på indersiden af en tragt - man får en fornemmelse af at blive trukket langsomt ned (uden at komme nogen vegne), det er 'tanketømmende', ensformigt og på den måde søvndyssende. Man skal blive ved i lang tid - men man slapper også helt af samtidig, man kan ikke rigtig ligge og gruble mens man bliver suget ned i en tragt :) Det er vel det samme princip som at tælle får. Ellers har jeg fundet ud af, at det at læse noget, som er mildt underholdende og meget simpelt, men ikke kan gribe mig over længere tid, kan hjælpe mig til at sove. For mig er det f.eks. tegneserier á la Anders And, Ernie, Steen og Stoffer, Basserne og så'n der virker. Kan godt lide at læse lidt i dem, men man føler ingen som helst trang til at ligge og læse den halve nat, fordi man bare MÅ vide, hvad der sker i næste kapitel!!! :laugh: Nu er det ikke lige alle, der gider at læse tegneserier, men jeg tænker, at der må findes andre muligheder - det gælder bare om, at man ikke må blive for grebet af det! Dameblade, bilmagasiner, tv-oversigten?

Anmeld

21. januar 2011

TinaK-vb

Det er ikke bare det sidste stykke tid fx pga stress, at jeg ikke kan sove.. Jeg har gjort det fra ca gymnasietiden (måske lidt før) -kan ihvertfald huske, at jeg altid fandt en matematik bog frem, så faldt jeg hurtigere i søvn :P Men dengang var der hverken børn eller hund der vækkede mig, men måske en mus i væggen eller min lillebror, der vendte sig i sengen (og slog ben el. lign. ind i væggen mod mig)... Jeg prøvede den der spiral tankegang, men ved ikke lige om den virkede -ihvertfald prøver jeg altid at lade være med at tænke på ting, jeg spekulerer på i hverdagen.. Men takker for inspiration :)

Anmeld

22. januar 2011

NikiFin-vb

Jeg vågner hver nat til at tisse og næsten gang går der 2-3 timer før jeg falder i søvn igen. Med 3 små larmende børn om natten mangler jeg nu kun et par hunde som sørger for at jeg overhoved ikke sover om natten. Nej tak. ;)

Anmeld

24. januar 2011

Happymummy-vb

Til mere enkeltstående tilfælde, hvor man ved, at man virkelig har brug for sin søvn - eksempelvis, når man har ophobet søvnunderskud fra mange nætter i træk, kan jeg anbefale Zopiclone Actavis. Det er sovemedicin, men er ikke så hårdtslående og bedøvende som nogle af de andre sovepiller jeg har prøvet. De hjælper rigtig, rigtig godt til at falde i søvn, men sløver ikke dagen derpå - heller ikke selvom man kun har fået 2-3 timers søvn, efter man tog pillen. (I hvert fald ikke i forhold til anden sovemedicin) Jeg har netop selv haft en række nætter, hvor jeg har været syg, og hvor jeg er blevet vækket af drengen, af min egen tilstoppede næse og af min kat, som maste sig ind af soveværelset og gav sig til at kæle-mjave højlydt kl. 3.20 om natten (MØGDYR!)(Og det var IKKE fordi den manglede noget!). Og der har jeg ligget en rum tid og gloet bagefter, og så taget en kvart pille (½ pille er normaldosis). Men netop fordi de ikke bedøver i lang tid, kan man selvfølgelig godt nå at blive vækket en gang til, hvis uheldet er ude... Og det er jo så både en fordel og en ulempe. Selvfølgelig skal man holde igen med sovemedicin (det tror jeg godt du ved ;) ), men de kan godt nok også hjælpe en gang imellem :) Jeg har selv døjet med søvnproblemer siden jeg var 10 :dry:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.