Kender det udmærket godt, desværre.
Men kender desværre ingen mirakelkur.
Men et par tips kan jeg da godt videregive - så kan du se, om det er noget, du kan bruge til noget :)
I andre situationer end lige den, hvor man bliver vækket af hundegøen eller anden voldsom larm, kan man nogle gange tvinge sig selv til at blive i et halvsovende 'mode', som kan gøre det lettere at falde i søvn, når man stavrer i seng igen. Måske ikke så smart hvis man skal op og ned ad trapper, men fungerer fint i mindre lejlighed. Men det kan være en kamp at undertrykke bevidstheden, som tror, at man skal være kampklar og beredt på alt kl 02.45.
Hvis du alligevel er i køkkenet efter vand til purken, så kog lige lidt til en kop koffeinfri the, helst kamille eller f.eks. SleepyTime-the, som begge har en mildt beroligende effekt (sleepytime har både kamille og baldrianrod i sig), eller, som spunk foreslår, varm noget mælk.
Baldrian-tabletter hjælper også nogle mennesker, virker beroligende, men ikke bedøvende som regulære sovepiller.
Jeg har brugt en slags meditation kan man vel kalde det, hvor jeg forestiller mig rotationen af en spiral på indersiden af en tragt - man får en fornemmelse af at blive trukket langsomt ned (uden at komme nogen vegne), det er 'tanketømmende', ensformigt og på den måde søvndyssende. Man skal blive ved i lang tid - men man slapper også helt af samtidig, man kan ikke rigtig ligge og gruble mens man bliver suget ned i en tragt :)
Det er vel det samme princip som at tælle får.
Ellers har jeg fundet ud af, at det at læse noget, som er mildt underholdende og meget simpelt, men ikke kan gribe mig over længere tid, kan hjælpe mig til at sove. For mig er det f.eks. tegneserier á la Anders And, Ernie, Steen og Stoffer, Basserne og så'n der virker. Kan godt lide at læse lidt i dem, men man føler ingen som helst trang til at ligge og læse den halve nat, fordi man bare MÅ vide, hvad der sker i næste kapitel!!! :laugh:
Nu er det ikke lige alle, der gider at læse tegneserier, men jeg tænker, at der må findes andre muligheder - det gælder bare om, at man ikke må blive for grebet af det!
Dameblade, bilmagasiner, tv-oversigten?
Anmeld