Hej Lasen,
Jeg har også været igennem reagensglasbehandlinger, vi skulle have mikroinsemination da min mands sæd ikke kunne befrugte mine æg af sig selv.
Vi har været igennem 4 behandlinger, hvoraf de tre var med nedregulering. Jeg synes det hårdeste ved behandlingerne er perioden med nedregulering, da jeg fik overgangsalder-agtige symptomer af det - natlige hedeture, humørsvingninger mm. Det at stikke sig selv synes jeg ikke var så slemt, udover at skulle huske et bestemt tidspunkt at gøre det på hver dag, og så er det lidt besværligt at skulle stå og blande hormonerne og få det op i sprøjten hvis man ikke lige er hjemme.
Selve ægudtagningen syntes jeg ikke var meget smertefuld, men det er ubehageligt. Jeg foretrak at de gjorde det næsten uden morfin, for jeg kunne ikke lide fornemmelsen af ikke at være til stede i situationen. Hvis lægen ellers var sød til at advare mig før hun stak, kunne jeg godt klare smerterne, der føltes mest som nogen der nev mig.
Jeg måtte så ligge på langs to dage efter operationen med smerter, som kan sammenlignes med meget kraftige menstruationssmerter. Ægoplægningen er slet ikke smertefuld, nærmest lidt hyggelig sammenlignet med at alt det andet.
De 14 dages ventetid efterfølgende er helt uudholdelig til gengæld.. Det er de to dage hvor man venter på svar om æggene også, vi havde to gange hvor befrugtningen ikke var lykkes, så der var intet resultat af en måned eller mere på hormoner, ægudtagning og to sygedage på sofaen..
Alt i alt var vi behandling i næsten 2 år, og havde prøvet selv et år før det. Men nu er hun her, vores lille guldklump, som jeg fødte den 19. december. Jeg ved det er en ringe trøst når man står midt i det, men det KAN lykkes, og når det gør, så kan du slet ikke huske alle frustrationerne og skuffelserne. Jeg kan slet ikke forestille mig at det skulle have været et andet barn end hende der ligger og sover i vuggen lige nu..
Hvor lang tid med hormoner spørger du - det kommer helt an på hvor godt du tager imod dem. Jeg havde laange perioder med opjustering af hormonerne, fordi mine æg ikke ville modne. Jeg endte på max dosis hver gang.
Håber dette kan hjælpe dig lidt, ellers bare spørg.
Katrine, mor til Alma :)
Anmeld