Min 6-årige tror ikke på julemanden. Nej: Han VED, at han eksisterer! Senest i går forsøgte hans 9-årige fætter at fortælle ham, at julemanden ikke var rigtig. Men så nem var han ikke overbevise - for hans far har jo set julemanden bagfra, og 'så må han jo være rigtig'.
Og det er faktisk ret spændende, hvordan han har fået opbygget et helt personligt parallelt univers til julemanden. Fx er det julemanden, der kommer med en pakkekalender (fx den fra Lego, som han ønsker sig) - men man kan også købe den selv i supermarkedet. Og julemanden taler mange sprog - fx svensk her i Sverige og dansk, når vi er i Danmark (og tysk og engelsk men ikke afrikansk, for de fejrer ikke jul i Afrika). Julemanden har ikke travlt - det har nisserne, som er dem, der laver gaverne lige nu. Og så er der både den rigtige julemand og 'snyde-julemænd', som bare prøver at ligne.
Jeg synes, det er sødt med den fantastisk magiske julefortælling, så jeg er helt ked af, at det måske er sidste år, vi har den. Og at lillesøster nopk ikke får lov at beholde magien, til hun er 6...
Anmeld