Besparelser........

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2010

MetteNB-vb

Jeg tænker, at der godt kan være steder, der ikke bliver berørt bl.a. i sådan et tilfælde som dit Helene. Tænker, at der må være en ret høj 'forælderbetaling'. De fleste steder tænker jeg dog, at det handler besparelser. Her i kommunen er det i hvert fald over hele linjen. Både børn i alle aldre, ældre, udviklingshæmmede kommer til at kunne mærke sparekniven. Hvordan det udvikler sig og hvor det ender, er jeg spændt på. På daginstitutionsområdet træffes beslutningerne sidst i november. Høringsfristen for skolerne strækker sig helt til februar. Så der må de vist være hurtige, hvis de skal nå at finde ud af, hvad der skal ske med de børn, der skal starte i førskole til april...... I hvert fald kan jeg ikke se, der er nogen grund til, at mit barn skal starte i førskole på en skole, hvis han så 4 måneder senere skal starte et andet sted og med en anden børnegruppe!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2010

Det er stadig mig-vb

Ja, det er faktisk pænt dyrt hvis man sådan sidder og regner det ud på årsbasis med alt inkluderet....for to børn (snart tre), men det gode er så her, at de kan arve bøger efter hinanden (pånær dem der bliver skrevet i) selvfølgelig. Men jeg ved da, at mange forældre køber bøger af andre forældre til børn der HAR overstået klassetrinet. Men jo, det er da væmmeligt med de besparelser og man sidder og ikke aner om man skal gøre det ene eller det andet. Det ville jo være ærgeligt at skulle bryde forløbet og have barnet over i en hel anden skoleordning, det MÅ jo give en slags forvirring for både børn og forældre. Og usikkerhed er jo altid er grim ting, og særligt på et område som er så vigtigt som skolen. :S

Anmeld

7. november 2010

Charlotte d. 17.-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Njaaa, det kan godt være, men nu betaler vi alt selv, alle bøger, skrivehæfter, øvebøger, kontaktbog, lejrture, teaterture, biografture, alm ture, bud og tog kort osv osv...og ALT hvad der ellers høre til skolen. Ved der er nogen privatskoler der fx har bøgerne osv. Ved sidste fælles forældremøde blev vi gjort særlig opmærksomme på, at de besparelser der bliver talt så meget om, altså ikke rammer os.
Det forstår jeg ikke pointen i - alle privatskoler modtager statstilskud efter samme fordelingsmodel, uanset forældrebetalingen, så besparelserne vil ramme samtlige privat/fri/Rudolf Steiner osv.-skoler. Så med mindre, jeres skole hvert år lægger en masse penge til side og 'gemmer' en mindre formue på kontoen, vil den da kunne mærke, at tilskuddet pr. elev bliver mindre? - jeg går ud fra, såvel statstilskud som forældrebetaling går til drift, lønninger osv. osv., og når statstilskuddet bliver mindre, må det da ramme et sted?

Anmeld

8. november 2010

Charlotte d. 17.-vb

MetteNB skrev:
De fleste steder tænker jeg dog, at det handler besparelser. Her i kommunen er det i hvert fald over hele linjen. Både børn i alle aldre, ældre, udviklingshæmmede kommer til at kunne mærke sparekniven. I hvert fald kan jeg ikke se, der er nogen grund til, at mit barn skal starte i førskole på en skole, hvis han så 4 måneder senere skal starte et andet sted og med en anden børnegruppe!!!
Og ud over den panik/utryghed/usikkerhed, der breder sig blandt de berørte børns forældre, så kan jeg også love for, det skaber en ubehagelig stemning hos personalet, når der er fyringer og markant dårligere arbejdsforhold i udsigt. Jeg hørte engang, at man kan mærke på stemningen på lærerværelset, hvordan den enkelte skole fungerer - hvis lærerne er glade og trygge i deres arbejdsliv, smitter det uværgerligt af på børnene. Med den stemning, der er hos os nu, er det ikke overskud og engagement, der strømmer ud fra lærerværelset - og jeg tør da slet ikke tænke på, hvordan det skal gå, når 10 af os skal gå på arbejde i et halvt år efter en varslet fyring. Så hvis dit barn begynder i førskole på en skole, der 'dør' lige om lidt, er det svært at forestille sig, gejsten hos personalet er særligt tilstedeværende.

Anmeld

8. november 2010

Det er stadig mig-vb

Charlotte d. 17. skrev:
HeleneK Mor til 6 skrev:
Njaaa, det kan godt være, men nu betaler vi alt selv, alle bøger, skrivehæfter, øvebøger, kontaktbog, lejrture, teaterture, biografture, alm ture, bud og tog kort osv osv...og ALT hvad der ellers høre til skolen. Ved der er nogen privatskoler der fx har bøgerne osv. Ved sidste fælles forældremøde blev vi gjort særlig opmærksomme på, at de besparelser der bliver talt så meget om, altså ikke rammer os.
Det forstår jeg ikke pointen i - alle privatskoler modtager statstilskud efter samme fordelingsmodel, uanset forældrebetalingen, så besparelserne vil ramme samtlige privat/fri/Rudolf Steiner osv.-skoler. Så med mindre, jeres skole hvert år lægger en masse penge til side og 'gemmer' en mindre formue på kontoen, vil den da kunne mærke, at tilskuddet pr. elev bliver mindre? - jeg går ud fra, såvel statstilskud som forældrebetaling går til drift, lønninger osv. osv., og når statstilskuddet bliver mindre, må det da ramme et sted?
Njaaa, jeg tør ikke udtale mig, for jeg aner det faktisk ikke! :) Inspektøren sagde bare, at vi ikke skulle tænke over det med besparelser, for det var ikke noget vi ville mærke noget til, hverken nu eller senere. Så hvor pengene kommer fra, må stå som en lille gåde :laugh: Men jeg kan da prøve at tage det op, ved næste fælles forældreinformationsmøde........ (For god orden skyld skal de lige nævnes at jeg ikke har nogen på Rudolf Steiner skolen mere - men jeg har fortalt om skiftet herinde for laaang tid siden), det var LIDT for syret til mig og sønnen, mest for sønnen! :woohoo:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.