Min ældste dreng vejede kun 2500 g 9 dage over tid. Det var der dengang ingen der undersøgte nærmere (det er 12 år siden). Da jeg så fik nummer to voksede hun heller ikke helt som hun skulle og blev født 36+2 hvor hun kun vejede 2120 g - hun burde have ligget omkring 2800-2900 g. Jeg havde svangerskabsforgiftning, men vores jordemoder fandt også et hul i moderkagen som hun sagde skyldtes et fibrom i livmoderen. Ved begge graviditeter lå moderkagen foran. Da vi så skulle have nummer 3 voksede han helt normalt. Han kom 3 dage før termin og vejede 3520 g. Her lå moderkagen bagved. Jordemoderen (den samme - min mands kusine) sagde at det var fordi mit fibrom sad på forvæggen af livmoderen og derfor ikke havde nedsat tilstrømningen af føde til moderkagen.
Er der andre der kender til dette?
Jeg synes det er ret vildt at der kan være sådanne faktorer der spiller ind. Så hvis jeg får overtalt manden til nummer 4 må jeg krydse fingre for at moderkagen ligger bagtil ;) Det er godt nok lidt nemmere når man ikke hele tiden skal forklare hvorfor ens barn er så lille :)
Anmeld