Jeg har personligt to oplevelser med legetøj i børnehaven:
På min søns stue måtte man have legetøj med to gange årligt - til legetøjsfest. Eneste undtagelse var en tøjbamse el.lign., som ungerne kunne parkere i garderoben. Og på min datters stue har især tøserne (3-4 år) haft glæde af at tage en bamse / dukke med, som skulle være i garderoben - og kun måtte tages ned til hvilestunden. Jeg har kun sjældent oplevet, at ungerne ville have noget med - og det har været ret nemt at sige nej, for det er jo noget, de voksne i børnehaven har bestemt...
Og så har jeg haft en længere snak med en kollega med to børn på 2-5 år. Min kollega er enlig mor og bor i et kvarter, hvor hendes indkomst er langt under gennemsnittet. Hun har store problemer med, at de andre unger ikke vil lege med hendes på legetøjsdagene - fordi de ikke har nok (interessante) Pokemonkort eller hvad der nu er moderne.
Min konklusion er klar: Det er fint uden eget legetøj i børnehaven! Det kan gøre stor skade, at et barn holdes udenfor, fordi forældrene ikke har råd til de spændende legesager. Og man kan sagtens lære børn, at de må undvære deres legetøj, når de er i børnehave.
Anmeld