Legetøj i bh

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.779 visninger
15 svar
0 synes godt om
5. oktober 2010

Signe1704-vb

I min datters børnehave må de kun have legetøj med om fredagen - hvilket jeg synes er noget fis. Hvad er jeres holdning til dette? Jeg har selv været i institution og der måtte de have legetøj med når de ville. Forældrene vidste at det var på eget ansvar og det var aldrig et problem. I den BH min store gik i måtte de også have legetøj med når de havde lyst og heller ingen problemer der. Jeg kan ikke helt se hvad problemet er i det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2010

Johannamor-vb

Jeg har personligt to oplevelser med legetøj i børnehaven: På min søns stue måtte man have legetøj med to gange årligt - til legetøjsfest. Eneste undtagelse var en tøjbamse el.lign., som ungerne kunne parkere i garderoben. Og på min datters stue har især tøserne (3-4 år) haft glæde af at tage en bamse / dukke med, som skulle være i garderoben - og kun måtte tages ned til hvilestunden. Jeg har kun sjældent oplevet, at ungerne ville have noget med - og det har været ret nemt at sige nej, for det er jo noget, de voksne i børnehaven har bestemt... Og så har jeg haft en længere snak med en kollega med to børn på 2-5 år. Min kollega er enlig mor og bor i et kvarter, hvor hendes indkomst er langt under gennemsnittet. Hun har store problemer med, at de andre unger ikke vil lege med hendes på legetøjsdagene - fordi de ikke har nok (interessante) Pokemonkort eller hvad der nu er moderne. Min konklusion er klar: Det er fint uden eget legetøj i børnehaven! Det kan gøre stor skade, at et barn holdes udenfor, fordi forældrene ikke har råd til de spændende legesager. Og man kan sagtens lære børn, at de må undvære deres legetøj, når de er i børnehave.

Anmeld

5. oktober 2010

Signe1704-vb

Jeg mener at alle børn idag har så meget legetøj at det ikke er noget problem. Jeg har været enlig mor på kontanthjælp og senere S.U. med den store. Han gik i institution i et område hvor indkomsten også var langt over min (et område kun med ejerboliger, hvor jeg selv boede et stykke væk i en leje bolig), men jeg har aldrig oplevet at det var et problem at noget legetøj ikke var 'fint' nok. Drenge synes f.eks. et par pistoler er fantastiske og det er vel noget de fleste drenge har.

Anmeld

5. oktober 2010

MAMMARAZZI-vb

Kan faktisk ikke huske, hvordan det var i min datters børnehave - men kan huske, at det ikke var ret tit, de havde legetøj med - udover puttebamsen. ...og når de havde haft legetøj med, havde der altid været en masse ballade - og altid nogle trætte og ulykkelige børn sidst på eftermiddagen. Tror også, det hænger sammen med, at normalt er legetøjet i børnehaven noget alle børn må lege med - når det er ledigt. Hvis barnet har noget med hjemmefra, kan det godt være, at barnet leger med noget andet - men det er stadig BARNETS PERSONLIGE LEGETØJ, der ligger ved siden af - og det må de andre børn måske ikke lege med. Det er jo helt forståeligt - men måske ikke når man er 3-5 år. Måske er det bare for at undgå en masse konflikter...

Anmeld

6. oktober 2010

Heidi Nielsen-vb

Ja I må meget undskylde men jeg kan slet ikke se hvorfor børnene skal have legetøj med i BH. Der er da så rigeligt de kan lege med i forvejen. I den inst. jeg arbejder i har vi helt forbudt børnene at have det med da det gav en masse problemer og skænderier om hvem der havde haft hvad med, hvem der må låne det osv. Børnene var mere kede af det end glade. Og jeg ved det samme er oppe til overvejelse i min søns BH da de har de samme problemer. Børnene skændes mere, er mere kede af det og vil ikke lege med hinanden.

Anmeld

6. oktober 2010

Pia74-vb

Vi har også legetøjsdag om fredagen, det synes jeg slet ikke er synd for børnene. De ser frem til det men snakker ellers aldrig om det i løbet af ugen. Der er så meget legetøj i BH at jeg ikke kan se det nødvendige af, at personalen skal bruge tid på at finde et barns allerkæresteyndlingslegetøj bland alt andet, når den nu helt forståeligt bliver væk. For uanset hvor meget det er barnets (=forældrenes) ansvar, så står vi ikke der midt på dagen, når det stykke legetøj er blevet væk.

Anmeld

6. oktober 2010

HelleN-vb

Hej hej er selv pædagog og i den institution hvor jeg arbejder var det førhen forbudt, men børn havde dog legetøj med alligevel... og istedet for vi skulle lege politimænd og indsamle. valgte vi at lave et prøve forløb hvor det er ok at have legetøj med og det fungere fint nok. forældre har fået af vide at det er eget ansvar hvis det bliver væk eller går i stykker, vi vil ikke bruge tid på at lede efter det.

Anmeld

6. oktober 2010

MetteNB-vb

I min søns bhv må man have legetøj med alle dage. Det er intet problem og de oplever ikke slåskampe eller skænderi over det. At tage legetøj med er på eget ansvar, og går noget i stykker, er det jo så ærgerligt. Jeg synes, det er en fin ordning, men er sikker på, at det kan være forskellig fra institution til institution. Tror også, det handler meget om personalets og forældrenes holdninger til emnet. Er der store forventninger - kampe om bedste/dyreste legetøj og meget mere, kan det give personalet mange problemstillinger at håndtere oveni dem, der er i forvejen.

Anmeld

6. oktober 2010

Rita-vb

I vores institution må man gerne have legetøj med - og det fungerer super :) Mine unger (især den yngste) medbringer af og til noget (typisk en bamse) og jeg kan virkelig ikke se hvorfor de ikke skulle have lov til det? Hvis jeg har lyst til at medbringe mit eget krus eller lign. på min arbejdsplads, kan jeg jo bare gøre det - hvorfor må vores børn ikke have den glæde?

Anmeld

6. oktober 2010

kongster-vb

I begge vores børns børnehaver har man også måttet have legetøj med. Specielt Nintendo til busturen har været et hit. Datteren havde en periode ofte barbiedukker med og jeg pointerede jo kraftigt for hende, at hvis noget blev væk, så var det bare ærgerligt. Og ak - barbies ene gennemsigtige plastiksko forsvandt i 400 kvm børnehave. Gråd og tænders gnidsel, men jeg kunne jo ikke gøre så meget. Dagen efter kom hun glædesstrålende hjem. Hendes vidunderlige kontaktpædagog havde ledt hele børnehaven igennem og fundet skoen!! Men ok - de var også ret specielle i den børnehave og ungerne blev møgforkælede deroppe :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.