Jeg har to børn - 4 og 6 år - der begge i perioder kommer ind til os om natten. Den lille har gjort det stort set hver eneste nat i årevis, men det er blevet bedre. Den 6-årige har ikke gjort det længe - men han er startet igen nu i forbindelse med skolestart.
Hos os er ungerne velkomne om natten. Vi har en madras på gulvet - der skal den første, der dukker op om natten, sove. De (få) gange, begge dukker op i soveværelset, har vi så også et barn midt i dobbeltsengen.
Den lille har jeg virkelig forsøgt at få til at sove hele natten i egen seng - uden held. Men min egen nattesøvn er blevet væsentligt bedre efter at hun ved, at hun er velkommen - på madrassen. Hun ligger ikke og mosler, så hun holder mig vågen længe. Hun hyler ikke (medmindre hun vågner i en drøm) - lister bare stille ind med hovedpude og madras og lægger sig til at sove.
Jeg synes, at børn, der udtrykker behov for natlig tryghed og nærhed har ret til at få det. Udfordringen er at finde de regler og rammer, der skal til for at vi voksne også kan sove...
Anmeld