Jeg har også en dreng, der ind imellem i den alder var meget krævende, og jeg har et godt råd til dig...
De største udfordringer havde vi, når dagligdagen blev brudt - fx som jeres uge har været unormal pga sygdom. Så jeg fandt ud af, at drengen havde brug for at vide, hvad kan kunne forvente af dagen. Derfor var det en fast rutine, at vi hver aften, når han skulle sove, snakkede næste dag igennem - særlig grundigt hvis 'næste dag' ikke var en almindelig hverdag, men det var en rutine, der kørte fast hver eneste aften i flere år.
'I morgen er det lørdag. Du må sove lige så længe, du vil, så spiser vi morgenmad, og du må se morgenhår på tv. Bagefter skal du have tøj på, og så kan vi gå på legepladsen, hvis det ikke er regnvejr. Når du så bliver sulten, skal vi spise frokost, og efter frokosten sætter vi os ud i bilen og kører hjem til mormor, som har fødselsdag. Der bliver vi så, og du kan lege med din fætter, lige til vi har spist aftensmad. Så får du pyjamas på og vi kører hjem. Hvis du falder i søvn i bilen bærer vi dig bare op i seng, når vi er hjemme.'
Man kan også annoncere skiftene løbende i løbet af dagen 'når du er færdig med morgenmaden, skal du have tøj på, så vi kan komme i børnehave'.
For os voksne er det jo indlysende, hvilke dag, det er, og hvad man skal - men sådan ser livet ikke ud for småbørn. Så at repetere for dem, hvad de skal, kan hjælpe med at få dagen til at glide.
Anmeld