Mere jul - om børnevenlig jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

342 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. september 2010

Spunk-vb

Efter at have læst lidt i de andre debatter om julen herinde, er jeg sådan kommet til at tænke på, om vi mon ikke skulle gøre julen lidt mere børnevenlig i år - og fremover. Sådan som vi plejer at holde den går det jo først virkelig i gang når børnene er ved at være drøntrætte, og for at skåne alle så skulle vi måske gøre det anderledes tænker jeg. Også fordi jeg gerne vil have at spunken skal være med, selvom hun selvfølgelig stadig ikke fatter et kvidder af det. Men altså - jeg tænker på om man kunne servere julemiddagen til frokost - omkring kl. 12-13 stykker, og så tænde juletræet omkring kl. 15-16 stykker. Og så juleshow og gaver samtidig måske. Er der nogen af jer der har prøvet at holde julen så tidligt og kan give et tip til hvordan det kan forløbe og om jeg skal huske på noget særligt? Og kan man komme i den rette julestemning, hvis det stadig er lyst udenfor?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2010

Det er stadig mig-vb

Vi spiser faktisk også altid tidligt, og børnene får gaverne om formiddagen. Grunden er også, at vi ikke kan fordrage at være så stop mætte om aftenen, og vil derfor hellere spise tidligt og bruge aftenen til at spille, lege, spise risalamande og bare slappe af sammen med børnene.. Vi prøvede den model med at spise ved 18-19 tiden, og vi kunne altså dårligt spise risalamanden og alt den dejlige konfekt, og sad og hang i sofaen fuldstændig bombede, og køkkenet lignede et mareridt. Synes faktisk at det hele gik op i madlavning og ét renden frem og tilbage hele tiden mellem opvask og kaffebrygning, og da gæsterne var gået, kunne man begynde forfra. Synes hele dagen foregik i køkkenet. Nu spiser vi et sted mellem kl 13 og 15, og det er vi glade for. Så kan vi gå og cleane køkkenet mens børnene er friske og har gang i alt det nye legetøj, og ved 17 tiden er alt somregl vasket og sat på plads. Resten er ren hygge og afslapning...

Anmeld

28. september 2010

Lotte1976-vb

Vi spiste også tidligt sidste år (ca. kl. 16.30). Desuden fik børnene gaver løbende, således ventetiden ikke var så lang - og der ikke var så mange gaver at pakke ud på én gang! På den måde, fik de mere ud af deres gaver. Da min datter er delebarn fejrer vi jul 2 gange de år, hvor hun er hos sin far den 24. december. Sidste år spiste vi julemiddagen til middag, og det var faktisk en god løsning, for der var god tid til sang og juletræs dans inden gaverne skulle pakkes ud. Og det hele var overstået inden senge tid. Der er jo ingen, der siger, at julen skal fejres på en bestemt måde. Så det er da en god idé at tilpasse den til børnene :)

Anmeld

28. september 2010

desirefinck-vb

Hvor lyder det bare som en rigtig god ide at holde jul så tidligt. Det har jeg så aldrig selv prøvet som barn, men det burde man da nok ha gjort. Hjemme fra har jeg dog været vant til at spise kl 17.00 men hos svigerforældrene er det desværre først kl 18-18.30 Jeg kan godt li ideen med at man starter så tidligt for så vare julen meget længere .. Jeg savner den hygge. For nå man først møder op hvor der skal holdes jul ved omkring 17.00 tiden, så er der jo bare ikke meget juleaften tilbage..

Anmeld

28. september 2010

kongster-vb

Da jeg var barn gik vi altid om juletræ og fik gaver inden vi spiste julemiddagen. Kl 16 er der jo mørkt og så kan man sagtens starte. Vi har også gjort det med børnene og det har været fint. På den måde er de ikke overtrætte når de endelig skal dét sjove som de har glædet sig til og der er god tid til det. Og som bonus kan man som voksen nyde julemiddagen uden at stresse fordi vi skal være færdige før ungerne segner om af træthed. Man kan jo nøjes med nogle af gaverne inden middagen og så tage 2. runde efter middagen hvis man vil. Jeg synes absolut det er den bedste løsning. Ellers varer julen ca fra kl 18 når man spiser til ca kl 21 når ungerne segner om. Det er meget lidt tid at presse hele juleaften ind på - især for børnene!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.