109 år...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

301 visninger
3 svar
0 synes godt om
25. september 2010

Charlotte d. 17.-vb

Så I Danmarks ældste, 109-årige Else Lundblad, i TV forleden? Det satte det med alder lidt i perspektiv for mig, da det gik op for mig, at hun er 20 år ældre end min mormor - som vi jo dog synes er godt oppe i årene efterhånden. I dag havde vi så besøg af min mormor, og hun fortalte, at hun skam godt kender den 109-årige. Min mormor gik i gymnasiet med hendes niece (- som nu er død af alderdom - ) og Else/Fru Lundblad var min mors lærer i grundskolen. Når jeg hører om så gamle mennesker, og hvad de har oplevet af forandringer i deres levetid, kommer jeg til at tænke på, hvor VILDT, det bliver for vores børn og børnebørn - som jo formentlig får en noget højere gennemsnitslevealder - at opleve, hvor hastigt, verden kommer til at forandre sig i DERES levetid. Mine børn tror jo, jeg er en dinosaur, når jeg fortæller, at jeg tog en studentereksamen i 1989 UDEN at røre en computer - og vi har ikke fantasi til at forestille os, hvad der vil ske af teknologiske landevindinger de næste 50-100 år. Og - hvad med pensionsalderen, når vores børnebørn snildt kan regne med at blive 100 år - skal man have 30-35 års otium? Og - min mormor anede ikke, hvad en homoseksuel var, da hun var barn, og da hun fandt ud af det som ung, 'vidste' hun også, at det var noget slemt og skamfuldt noget - og nu hører hun mine børn tale om vores gode ven Andreas, der er gift med Petter, som den naturligste ting i verden. Hvilke tabuer skal brydes de næste 100 år? Jeg bliver rundtosset af at tænke sådan - er det et alderdomstegn?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2010

LouiZe-vb

Min mor er snart 60 år og er leder på et fritidshjem. Når hun fortæller ungerne på fritteren at da hun var barn skulle hun til ismejeriet og hente isblokke, da de ikke havde køleskab, så falder de jo ned af stolen :laugh: Jeg arbejder i hjemmeplejen og jeg ææælsker at høre på de ældres historier (når jeg stjæler tid til det ;) ) Og ja, sikke en udvikling der har været de sidste 100 år. Og jeg tænker også tit på hvordan Verden ser ud om 100 år, men jeg tror nu ikke at de næste 100 år bliver ligeså revolutionerende som de foregående har været.

Anmeld

26. september 2010

Johannamor-vb

Min mormor blev 101, og de tanker omkring verdens foranderlighed, som du gør dig, havde jeg også i forbindelse med at hun blev ældre og ældre og vi nærmest begyndte at tænke 'hvis' hun dør i stedet for 'når' hun dør. Min mormors far var officer i 1. verdenskrig, og hun mistede alt som flygtning under 2. verdenskrig. Hun blev født i en tid uden tv og nærmest uden bil, telefon, strøm - og hvad ellers vi slet ikke kan se verden uden i dag. Jeg føler også, at jeg selv kan blive 100 år gammel - de fleste kvinder i den del af familien bliver gamle - så gad vide, hvad jeg kommer til at opleve???

Anmeld

26. september 2010

MetteNB-vb

Jeg synes, det er vildt at tænke på, hvad der ligger af udfordringer og muligheder og venter på mine drenge - og mig selv. Jeg håber, jeg bliver mega gammel, hvis jeg altså kan bevare et godt helbred og forstand - ellers vil jeg nødigt pasere de 100 år! Jeg synes, det er svært at forestille sig, hvad der venter forude af forandringer. Når jeg tænker tilbage på min egen barndom - og det er altså ikke i en fjern fortid, men jo da efterhånden en del år siden! - er der sket vildt meget. DVD - CD - Computer med meget mere var der ikke noget af. Biler må siges at være blevet allemandseje siden og det endda i en noget mere avanceret udgave ;0) Der er microovne - blendere og meget mere i nærmest alle køkkener. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan min mor har kunnet klare sig uden tørretumbler....... Jeg håber bare, at det bliver gode ting, der venter dem forude. Det kan godt være, de skal arbejde meget længere inden pensionsalderen, men det er også ok så. Det er værre, hvis det ikke bliver sådan. Hvordan ser verden ud, hvis vi står overfor endnu en krig med den teknologiske kunnen, der er i dag!? Vi kan kurere mange sygdomme, men hvilke venter forude? Hvornår er det slut med at køre bil, men flyve rundt i gaderne? Kan jeg blive klonet og så selv få lov til at leve 1000 år i en ny udgave med 70 års mellemrum? Ja spørgsmålene er uendelige. Uha - spændende, hvad der venter. Håber bare, mine drenge får mange gode og lykkelige år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.