Da jeg loggede på min netbank i mandags var der en besked om, at jeg 'om 14 dage' ikke mere kunne logge ind, medmindre jeg brugte Nem-ID. Så jeg var helt lettet, da brevet dumpede ind ad brevsprækken i forgårs. Jeg skyndte mig så også at logge ind - og det er altså ikke så besværligt, som jeg har set på tv, at det skulle være (selvom det altså heller ikke var helt nok bare at skimme brevet).
Jeg har ikke helt gjort op med mig selv, om jeg synes, at NemID er en god eller dårlig ide. Det virker lidt kompliceret med koder & nøglekort - på den anden side er det da en fordel at man nu logger ind til alting på samme måde og ikke mere har et hav af brugernavne & koder at glemme (som jeg fx har glemt mit login til min læge, eller som jeg fx har glemt, hvordan man logger på med den digitale signatur, som jeg anskaffede men ikke fik brug for i et par måneder efterfølgende).
Det virker nu, som om ikke alting spiller helt sammen endnu i de forskellige systemer: Jeg brugte Nem-ID til at forny en recept hos lægen, og der hoppede jeg både ind og ud af indlogget tilstand og skulle vælge 'usikre løsninger' flere gange, før det lykkedes. Men det kommer jo nok med tiden, at man ikke støder ind i noget, der ser ud som fejl...
Anmeld