Vi har lavet hjemmelavet smør i dag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.421 visninger
12 svar
0 synes godt om
14. september 2010

Det er stadig mig-vb

- og det smager simpelthen SUPER godt!!! Jeg bruge 1 liter økologisk fløde og fik ca 400 gram lækkert smør. :) Man pisker i al sin enkelthed bare fløden til den begynder at skille i kærnemælk og smør. Kærnemælken hældes fra (er SUPER i bagværk!) Smørret vrides i et egnet klæde, derefter vasker man smørret. Jeg bruger plastik handsker og arbejder det iskolde vand ind i smørret og hælder fra, tilsætter nyt vand og hælder fra indtil vandet er klart - ca 2-3 hold vand. Derefter tilsætter man salt efter smag - start med en kvart tsk... Smørret kommes i skåle og sættes på køl og har en holdbarhed på ca 6 uger (men så længe kan man slet ikke have det, for man spiser rigtig meget så godt smager det!) :) Og så bager man lige et lækkert brød imens smørret er på køl - :P :P - man kan også lave det uden salt. Eller med krydderurter/hvidløg osv, men så skal det spises indenfor et par dage.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2010

MAMMARAZZI-vb

Det lyder godtnok lækkert - slurp :P Hvor har du fået dén ide fra? Eller det er måske noget du gør tit?

Anmeld

14. september 2010

Trunte K-vb

Tihi, det gjorde vi også forleden dag hvor det egentlig skulle have været flødeskum, men så endte som undervisning i mejerifaget - ganske opbyggeligt :P . Heldigvis gemte køleskabet ekstra piskefløde, for kakao med smør var ikke tillokkende :blink: .

Anmeld

14. september 2010

Det er stadig mig-vb

MAMMARAZZI skrev:
Det lyder godtnok lækkert - slurp :P Hvor har du fået dén ide fra? Eller det er måske noget du gør tit?
Nej, jeg laver det ikke tit, men jeg laver det engang i mellem når jeg synes der skal ske noget andet, og ungerne synes det er smadder sjovt når vi laver det. For dem er det det rene magi :laugh: Der er massere af spændende opskrifter på hjemmelavet smør på nettet. Denne her er min egen, som jeg synes er nem og fungerer rigtig godt, og så er det dejligt at man ved der ikke er noget hokuspokus i produktet. Vi laver også hjemmelavet nutella engang i mellem, det synes de også er fantastisk.

Anmeld

14. september 2010

MAMMARAZZI-vb

Det vil jeg altså også prøve at lave med mine børn. Dét der med at vaske smørret, forstår jeg ikke helt. Ælter du det i en skål med vand, eller hvordan gør du det?

Anmeld

14. september 2010

Det er stadig mig-vb

Ja lige præcis! Vandet skal være iskoldt, og så ælter man bare derud af, hælder vandet fra når det er hvidt, kommer nyt på og ælter videre indtil det er så klart som nu nu har tålmodighed til :laugh: Tilsidst tilsætter man meget lidt salt af gangen, det kan hurtigt blive for salt, så man skal være forsigtig :)

Anmeld

14. september 2010

mariamiss6-vb

kæft hvor sejt har egentlig aldrig troet det kunne være så nemt :)

Anmeld

15. september 2010

Det er stadig mig-vb

Nemt, forholdsvis billigt og velsmagende :laugh: Og så er det jo bare sjovt...... Meld tilbage når du engang får prøvet det!!! :)

Anmeld

15. september 2010

Titte-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Vi laver også hjemmelavet nutella engang i mellem, det synes de også er fantastisk.
Vil du dele opskriften med mig??

Anmeld

15. september 2010

als-vb

da vi lavede det i husgerning da jeg gik i skole, piskede man bare fløden til det var smør og tilsatte salt og så var det det. Vi vaskede det ikke. Men er ikke noget jeg gør i i dag. Bruger kun plantemargarine, og ved meget sjældne lejligheder alm smør.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.