Begge mine drenge er ved at 'slå op' med deres bedstevenner. Jakob på 13 har været venner med T siden børnehaven, og vi er blevet rigtigt, rigtigt gode venner med hans forældre. Jeppe på 12 har været venner med C siden børnehaveklassen, og vi er også ret gode venner med hans mor.
Jeg har sagt til begge drenge - hver for sig - at der ikke er nogen grund til at droppe en ven, fordi man finder andre kammerater, og at det allerbedste vil være, hvis de kan finde ud af at være sammen med både T/C og de nye 'bedstevenner'. Jeg har også betonet, at man skal opføre sig ordentligt!! - og ikke bare lade en 'gammel' ven sejle sin egen sø, tale grimt om ham til andre osv. Men det er tydeligt, at de begge, på hver sin måde, virkelig er kede og trætte af hhv. T og C, og at det her og nu ikke ligger lige for, at de ændrer synspunkt.
Jeg er helt klar over, at tingene kan ændre sig på kort tid, men begge 'brud' har været en tid under opsejling.
Jeg har løbende talt med T´s forældre, og vi er helt enige om at lade drengene finde ud af det selv - vi holder meget af hinandens børn, så T´s forældre er på ingen måde vrede på Jakob, og der er ikke nogle følelser i klemme der. Men det er svært med C´s mor - og jeg har sværere ved at tackle situationen i forhold til hende, fordi vi er knapt så fortrolige, og fordi problemerne her stikker dybere.
Det er sådan, at C har ADHD og altid har været en vildbasse, der har rodet sig ud i lidt af hvert. Han er også syndebukken i klassen og får en masse hug af de andre. Min Jeppe er en stille, nørdet dreng, så de har altid været et umage par, men haft en god påvirkning på hinanden - C fik Jeppe op i gear, og Jeppe fik C ned. Nu har Jeppe så fået nok - C er meget voldsom og taler grimt til alle, og da Jeppe nu har fået en ny ven, er C selvfølgelig endnu mere 'ustyrlig', fordi han er ked af det og bange for at miste Jeppe.
C´s mor er sød, dejlig og klog, men hun beskytter - selvfølgelig! - sig selv og sit barn og vil ikke se i øjnene, at han nok ikke konsekvent er en forfulgt uskyldighed. Hun gengiver nogle episoder i klassen HELT anderledes end Jeppe og de øvrige klassekammerater, fordi C enten ikke forstår, hvad der sker, eller bevidst fortæller en anden version. C er højt elsket af alle herhjemme - bortset altså fra Jeppe, som nok også har været næsten overmenneskeligt tålmodig over for C. Jeppe er i øvrigt også meget stædig, så har han besluttet, at C er dømt ude, er det svært for ham at skifte mening.
Skylder jeg C´s mor at melde ærligt ud, at Jeppe er træt af kontaktforsøg i form af spark, slag, grimme ord - og generelt har følt sig så meget i klemme så mange gange, at han ikke magter mere? Eller skal jeg blot sige, at Jeppe nu engang er blevet bedstevenner med en anden dreng, og så må vi se, hvad der sker? C´s mor er alene med C og har altså ikke andre voksne helt tæt på at tale om C med. Hun har aldrig i sit voksenliv haft noget med børn at gøre, før hun blev mor, og selv helt almindelige 'fænomener' blandt børn er ukendt stof for hende - hun har ofte kontaktet mig med spørgsmål, som er kommet helt bag på mig, fordi jeg syntes, det var så indlysende. Hun er dels ret usikker som mor, dels en 'skrap dame', som let rager uklar med skolen og lærerne. En løvemor, som har svært ved at se, at sandheden kan have flere farver, og at C vitterligt er noget af en mundfuld at rumme for sine klassekammerater.
Jeg føler lidt, at jeg stikker halen mellem benene, hvis jeg ikke taler ærligt til hende om baggrunden for det brudte venskab - og samtidig har jeg den der 'Hvorfor er det lige MIG, der skal såre hende?' - for det ved jeg, jeg vil. Hvis jeg bare ikke kendte hende så godt, ville det være enklere...
Anmeld