Jeg er - desværre - selv ryger (og nej, jeg røg ikke under graviditeter og ammeperioder) - så der er ingen skjult dagsorden bag dette spørgsmål, kun nysgerrighed.
Jeg kender verdens dejligste og mest charmerende unge mand, en tidligere elev, hvis fantastisk søde lillesøster nu går i 'min' 8. klasse. Altid positive og glade, helt uvidende om, at man skal være bare lidt bøvlet og humørsvingende i teenagealderen.
De er begge adoptivbørn, og moren er en sjov og hjertevarm kvinde - med en forfærdelig tobakshoste! Jeg er slet ikke i tvivl om, at de to børn vandt i lotteriet, da de fik hende og hendes mand som forældre - men ville det være tilladt for storrygere at adoptere i dag? - Jeg kender intet til deres 'rygepolitik', om der fx bliver røget indendøre hjemme, men det tror jeg, der bliver - hun er, i følge sine børn, STORryger.
Med tanke på, hvordan holdningen til rygning har udviklet sig de sidste ti års tid - ingen brok herfra, jeg har det fint med restriktioner og øget hensyntagen osv. - er det lige før, det ville undre mig, hvis man som storryger kan få lov at adoptere i dag. Er der nogen, der ved noget?
Anmeld