Jeg er træt af, at tøjvalg altid ender i skrig og skrål, når min 4-årige er indblandet. Nogen gode råd?
Et eksempel: Vi har lige været ude at gå, og ungerne er blevet våde fra top til tå af at hoppe og sjaske i vandpytter... vidunderligt! Så de skulle selvfølgelig have tørt tøj på.
Pigen står så foran skabet og vil have en ny kjole på. Først foreslår jeg én kjole og så en anden - men tøsen vil bare ikke. Det er ikke sådan, at jeg siger nej til noget, hun peger på; jeg foreslår noget, men hun bliver bare sur. Det ender med at hun hyler - og jeg går min vej.
Og sådan er det stort set altid, når pigen skal have tøj på 'udenfor nummer'. Morgenpåklædningen har jeg lært at tackle ved at jeg om aftnen lader pigen vælge mellem to sæt tøj. Men selvfølgelig er der dage, hvor jeg ikke har nået at lægge tøj frem, eller hvor der skal skiftes tøj som i dag, og jeg er simpelthen så træt af al den hyl og skrål.
Iøvrigt vil jeg sige, at pigen har ganske almindeligt tøj - og kan lide helt almindeligt tøj. I perioder foretrækker hun storebrors aflagte cowboybukser, i andre perioder er hun mest til nederdele/kjoler. Selvfølgelig har jeg en mening om tøjets 'varmhed' og 'finhed', og selvfølgelig får jeg hende ind imellem til at prøve noget nyt tøj, også selvom hun ikke gør det helt frivilligt, men det meste tøj får hun lov til at gå med, som hun har lyst til. Så i virkeligheden er det valgsituationen, hun har det dårligt med, tror jeg.
Nogen gode råd? Jeg gider ikke hyleriet mere...
Anmeld