tøj & ballade

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

973 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. august 2010

Johannamor-vb

Jeg er træt af, at tøjvalg altid ender i skrig og skrål, når min 4-årige er indblandet. Nogen gode råd? Et eksempel: Vi har lige været ude at gå, og ungerne er blevet våde fra top til tå af at hoppe og sjaske i vandpytter... vidunderligt! Så de skulle selvfølgelig have tørt tøj på. Pigen står så foran skabet og vil have en ny kjole på. Først foreslår jeg én kjole og så en anden - men tøsen vil bare ikke. Det er ikke sådan, at jeg siger nej til noget, hun peger på; jeg foreslår noget, men hun bliver bare sur. Det ender med at hun hyler - og jeg går min vej. Og sådan er det stort set altid, når pigen skal have tøj på 'udenfor nummer'. Morgenpåklædningen har jeg lært at tackle ved at jeg om aftnen lader pigen vælge mellem to sæt tøj. Men selvfølgelig er der dage, hvor jeg ikke har nået at lægge tøj frem, eller hvor der skal skiftes tøj som i dag, og jeg er simpelthen så træt af al den hyl og skrål. Iøvrigt vil jeg sige, at pigen har ganske almindeligt tøj - og kan lide helt almindeligt tøj. I perioder foretrækker hun storebrors aflagte cowboybukser, i andre perioder er hun mest til nederdele/kjoler. Selvfølgelig har jeg en mening om tøjets 'varmhed' og 'finhed', og selvfølgelig får jeg hende ind imellem til at prøve noget nyt tøj, også selvom hun ikke gør det helt frivilligt, men det meste tøj får hun lov til at gå med, som hun har lyst til. Så i virkeligheden er det valgsituationen, hun har det dårligt med, tror jeg. Nogen gode råd? Jeg gider ikke hyleriet mere...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2010

Kirle-vb

Tja jeg vil sige som vi gør med vores på 2 år at enten vælger han selv, får tre valg og hvis alt er nej jamen så bestemmer jeg eller jeg bestemmer. 'Og sådan er det'. :) Tror det for din pige er blevet et stridspørgsmål. Måske skal du bare lade hende være også går der lidt tid og så finder hun et andet område der bliver til stridsspørgsmål. FOr stridspørgsmålene er jo nødvendige. Det er der de lærer at argumentere og skændes og blive gode venner igen. :) Men jo man kan godt blive træt i hovedet af det.;)

Anmeld

17. august 2010

Spunk-vb

Kan samme metode med to valgmuligheder ikke benyttes, selvom du selv skal foretaget valget forholdsvis hurtigt?

Anmeld

17. august 2010

Kirle-vb

Jo sålænge du er konsekvent på sådan en måde at barnet forstår at der er en konsekvens :)

Anmeld

17. august 2010

Caidas-vb

Der til er vi ikke kommet endnu. Pigerne tager det på jeg siger. Hvis de først siger nej, får de en chance. Og så må de vælge mellem de 2 ting. Vores problem er dog mest at de slet ikke vil have tøj på. I børnehaven ryger strømper af sammen med sko eller støvler, og så snart de er kommet hjem ryger alt af. Kun fordi jeg siger de skal beholde trusserne på, gør de det. De sover også kun med blebukser på.

Anmeld

17. august 2010

NikiFin-vb

Jeg havde lige haft i morges en lignende diskussion om tøj med David. Problemet er at han bare ikke vil have at jeg bestemmer. Hvis jeg foreslår noget vil han det aldrig by default. Så fik han lov at vælge selv men det tog for langt tid så jeg sagte OK, du tager det her på (noget jeg ved at han normalt godt kan lide). Han sagte nej og straks fandt noget andet. Han tog det på men om 30 sek begyndte han at skrige hysterisk, at true med hvad han finder på og bla bla. Til sidst sagte han at han faktisk vil have det allerførste jeg havde foreslået. Åbenbart kunne han godt lide det men i begyndelsen ville han ikke have det bare fordi det var mig der foreslog det :angry: :silly: Som regel tager de på hvad jeg bestemmer og hvis de ikke vil det er deres problem, de kan få lov at hyle. Og det er fordi jeg kender dem og ved godt at jeg undgår ikke hysteri hvis jeg er sødt ved dem. Bare en gang imellem når jeg har tid, er i god humør eller bare vil prøve om der er nogen forandring i deres reaktioner lader jeg dem vælge selv. Men jeg finder ud af at de er stadig de samme forkælede og hysteriske lorteunger. Så... jeg kan ikke råde dig. Bare at vide at du ikke er alene i verden med det problem. ;)

Anmeld

18. august 2010

Johannamor-vb

Ja, nu er min datter ikke en 'forkælet lorteunge' -selvom 'hysterisk' kan man godt kalde hende ind imellem. Og jeg tror rigtigt meget på, at vi som forældre skal gøre alt hvad vi kan for at bevæge os uden om de situationer, der igen og igen fremkalder konflikter. Konflikter er nødvendige i barnets udvikling, men når de opstår igen og igen omkring de samme ting tror jeg på, at det er fordi man sætter barnet i en situation, det ikke kan magte - kedelige indkøbsture, uoverskuelige tøjvalg osv. Så jeg tror faktisk, at jeg her vil holde mig til rådet at stramme op - og holde fast i at der altid vælges mellem to sæt tøj... også når det kræver, at jeg er lynhurtig og holder pigen på afstand af tøjskabet, fordi det er lige her og nu, at hun skal have tøj på... Medmindre andre har andre forslag?

Anmeld

18. august 2010

mariamiss6-vb

Johannamor skrev:
Jeg er træt af, at tøjvalg altid ender i skrig og skrål, når min 4-årige er indblandet. Nogen gode råd? Et eksempel: Vi har lige været ude at gå, og ungerne er blevet våde fra top til tå af at hoppe og sjaske i vandpytter... vidunderligt! Så de skulle selvfølgelig have tørt tøj på. Pigen står så foran skabet og vil have en ny kjole på. Først foreslår jeg én kjole og så en anden - men tøsen vil bare ikke. Det er ikke sådan, at jeg siger nej til noget, hun peger på; jeg foreslår noget, men hun bliver bare sur. Det ender med at hun hyler - og jeg går min vej. Og sådan er det stort set altid, når pigen skal have tøj på 'udenfor nummer'. Morgenpåklædningen har jeg lært at tackle ved at jeg om aftnen lader pigen vælge mellem to sæt tøj. Men selvfølgelig er der dage, hvor jeg ikke har nået at lægge tøj frem, eller hvor der skal skiftes tøj som i dag, og jeg er simpelthen så træt af al den hyl og skrål. Iøvrigt vil jeg sige, at pigen har ganske almindeligt tøj - og kan lide helt almindeligt tøj. I perioder foretrækker hun storebrors aflagte cowboybukser, i andre perioder er hun mest til nederdele/kjoler. Selvfølgelig har jeg en mening om tøjets 'varmhed' og 'finhed', og selvfølgelig får jeg hende ind imellem til at prøve noget nyt tøj, også selvom hun ikke gør det helt frivilligt, men det meste tøj får hun lov til at gå med, som hun har lyst til. Så i virkeligheden er det valgsituationen, hun har det dårligt med, tror jeg. Nogen gode råd? Jeg gider ikke hyleriet mere...
Den er 'nem'... DU vælger 2 hele sæt tøj... Evt noget hvor blusen passer til både det ene og det andet par bukser/nederdel.... Så spøger du hende hvilken af de 2 underdele hun vil have på, og hvilken af det to overdele... Som du gør det om aftenen... Et helt klædeskab er et alt for stort udvalg for sådan en lille pige. Hun kan ikke finde ud af at vælge det der er både lækkert og passende i forhold til temperaturen, og det som hun synes samtidig klæder hende bedst lige den dag.... Altså vælger du 2 sæt tøj, som hun så selv kan vælge imellem... Luk skabslågen, og sig det her, eller det her, du bestemmer....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.