Jeg synes at det lyder som en dum regel. Helt ærligt, så gider jeg ikke særlig ofte at læse en bog hvis jeg har set filmen. Og hva så? Så har jeg tid til at læse en anden bog. Ofte bliver jeg skuffet over filmatiseringer, så jeg synes faktisk at det er helt ok at vælge bogen eller filmen - og det er jo to fuldstændig forskellige medier som ikke kan sammenlignes - hvorfor skulle man ikke vælge filmen nogen gange?
Det lyder som et lidt gammeldags dannelsesideal - at bøger pr. definition er bedre end film. Jeg synes da bestemt a man skal læse sammen med og også opfordre børnene til at læse, men bare de læser noget alderssvarende, så er det ikke så vigtigt hvad, og jeg synes at det er ok hvis de ikke både gider at se og læse den samme historie.
Jeg har selv læst HP-bøgerne efter at jeg så de første 5 film - fordi jeg ikke gad at vente så længe på filmene og så ville jeg ikke læse de sidste 2 uden at have læst de første - for bøgerne er alligevel mere detaljerede. Har også overvejet at læse Soning, selvom jeg har set filmen - netop fordi den var så god.
Anmeld