Pas.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

722 visninger
15 svar
0 synes godt om
20. juli 2010

MAMMARAZZI-vb

Da min datter var med sin far på ferie, var de en tur i Tyskland - og hun har slet ikke noget pas. Hvordan er det lige med pas? Skal man have et, og have det med - selvom det ikke blir tjekket ved grænsen længere?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2010

Det er stadig mig-vb

Jeps, de skal have deres eget pas såsnart de skal udenfor grænserne. Grunden er, at de engang imellem tager stikprøvekontrol, og så bliver man altså sendt tilbage igen hvis ikke man har passet med. Selv ved Sverige er vi blevet bedt om at fremvise pas engang imellem. Det sker sjældent, men det sker. Der kan også opstå situationer i udlandet (sygdom, ulykker eller andet) hvor de gerne vil se billedlegitimation - også på børnene. Og så er det jo meget rart at have! Saksede lige dette fra politiet. Her kan du læse nærmere om, hvornår du skal medbringe dit pas, og hvornår du ikke nødvendigvis behøver at have et pas med, når du rejser til udlandet. Når du rejser i Norden (Norge, Sverige, Finland og Island) Det er ikke nødvendigt, at du som dansk statsborger medbringer dit pas, hvis du rejser til andre lande i Norden. Du skal dog stadig kunne identificere dig og skal derfor medbringe anden form for legitimation. Du kan bl.a. blive afkrævet et bevis for, hvem du er, ved overnatning på hoteller og lignende. Når du rejser udenfor Norden Du skal som dansk statsborger medbringe dit pas, når du rejser til lande uden for Norden. Dette gælder også for rejser til de lande uden for Norden, som er en del af Schengen-samarbejdet. Danmarks indtræden i Schengen-samarbejdet ændrer ikke på reglerne for, hvornår du skal medbringe dit pas, når du rejser. Så jow! Få endelig et pas :)

Anmeld

21. juli 2010

Bellis-vb

Og børnepas koster kun 115 kroner. Vi fik alle 7 lavet pas, det blev dog en dyr fornøjelse - men så er det gjort :)

Anmeld

21. juli 2010

Signe1704-vb

Vi har også lige fået lavet pas. Det koster det samme (115 kr som tidligere nævnt) for børn uanset alder, men er barnet under 2 år gælder passet i to år - er barnet over 2 år gælder det i 5 år. Underligt :blink:

Anmeld

21. juli 2010

Johannamor-vb

Nej, ikke så underligt, at 'babypas' kun holder i to år, når passet skal bruges som legitimation... Vi fik lavet pas til datteren dagen efter hun fyldte to. Det er godt to år siden, og man skal altså have temmelig meget fantasi for at genkende den lille skaldede pige med det runde hoved, når man ser det lange hyl med krøllede lokker i en glorie om hovedet, som hun er blevet til nu. Samtidigt fik vi lavet pas til sønnen, der var knapt fire dengang. Og selvom han da også er vokset til, så er det tydeligt, at det er det samme barn på billedet og i virkeligheden.

Anmeld

21. juli 2010

Signe1704-vb

Det der undrer mig er at prisen er den samme. Men det er vist også rimelig nyt. Jeg er ret sikker på at min store søns kostede mere da han lige var blevet 2 år. Mener det var omkring 250 kr.

Anmeld

21. juli 2010

Det er stadig mig-vb

Pas til voksne mellem 18 og 65 år koster 600 kr. Pas til børn og unge under 18 år koster 115 kr. Pas til voksne over 65 år koster 350 kr. Passets gyldighed Du vil fremover modtage en påmindelse om at få fornyet dit pas nogle måneder inden, det gamle pas udløber. Er du over 18 år gælder passet i 10 år Er du mellem 2 og 18 år gælder passet i 5 år Er passet udstedt til et barn under 2 år gælder passet i 2 år.

Anmeld

21. juli 2010

MAMMARAZZI-vb

Tak for svar :cheer: Tænkte nok, hun skulle have pas med - men nu var det jo faren hun var med :silly:

Anmeld

21. juli 2010

lib1982-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jeps, de skal have deres eget pas såsnart de skal udenfor grænserne. Grunden er, at de engang imellem tager stikprøvekontrol, og så bliver man altså sendt tilbage igen hvis ikke man har passet med. Selv ved Sverige er vi blevet bedt om at fremvise pas engang imellem. Det sker sjældent, men det sker.
Hvorfor til Sverige - det forlanges jo ikke, så der kan de vel ikke gøre noget hvis ikke man har det med?

Anmeld

22. juli 2010

Johannamor-vb

Passet er den mest officielle form for legitimation, du har. Hvis ikke du har kørekort, så har du sikkert ikke andet, der er officielt - med både billede, navn og CPR. Derfor er det altid godt at have passet på sig - også i Sverige. Det gælder både hvis du har mørkt hår / taler med accent, så der kan være tvivl, om du er dansk statsborger. Og det gælder også, hvis du bare skal betale med kort i en tøjbutik.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.