Helene: Hvis du skrev pænt, var du jo ikke en rigtig læge. Jeg har hørt, man kun bliver optaget på medicinstudiet, hvis man skriver frygteligt.
Jeg har flere 'håndskrifter' - en til hurtige notater, en til at skrive på tavlen med, og en smuk, personlig håndskrift til breve m.v. Jeg kan også skrive meget, meget smuk kalligrafi.
Jeg havde skrivning som obligatorisk fag på seminariet og var til eksamen ikke blot i skriftlig, men også mundtlig skrivning :laugh:
Disse færdigheder hører så til noget af det mest overflødige og ligegyldige 'nu om dage' - altså bortset fra, at det selvfølgelig er praktisk, at eleverne kan læse, hvad jeg skriver på tavlen. Jeg skriver nærmest aldrig i hånden mere. Måske bliver det sådan en fin niche-ting at kunne skrive smukt om nogle år - en 'ældgammel' færdighed fra gamle, gamle dage ligesom knipling...
Jeg er beskikket censor i dansk, bl.a. retskrivning, og det er efterhånden det eneste fag, hvor håndskriften har nogen betydning - og hold da op, hvor ser det skidt ud med de unge menneskers håndskrift!! Rigtigt mange skriver så gebrækkeligt og uforståeligt, at det koster en karakter eller to - og jeg er ikke engang skrap. Jeg tror, afgangsprøven bliver elektronisk om nogle år. Fair nok, når det nu er stavefærdighederne, de egentlig skal prøves i.
Anmeld