Ja, jeg er ret god til at slukke lyset efter mig, og når jeg er alene hjemme sidder jeg gerne i stuen med en enkelt lampe og intet andet tændt. Men manden han lader det brænde alle steder - når han er taget på arbejde om morgenen så går jeg som regel en runde og slukker på badeværelset og i soveværelset - også på denne tid af året tænder han det, i stedet for at trække rullegardinet op :laugh: . Han lukker heller aldrig døre efter sig.
I sidste uge så jeg faktisk lige noget om elpærer i Mythbusters. De skulle efterprøve myten at pærerne bruger så meget energi lige når man tænder dem, at det bedre kan betale sig at lade dem brænde mens du forlader rummet i kort tid - f.eks. for at hente noget - i stedet for at skulle tænde dem flere gange Resultatet var, at det kun var sandt hvis du var væk i meget kort tid, og her tror jeg nok at vi talte tiendele af sekunder. Så jeg tror da bestemt at du vil få mere ud af dine sparepærer ved at huske at slukke sommetider.
Men altså - du finder jo kun helt præcist ud af det ved at låne to elmålere på biblio, og så sætte en lampe med sparepære i den ene og lade den brænde hele tiden, og så sætte en alm. pære i en tilsvarende lampe som du tænder og slukker når du forlader rummet. For at få et repræsentativt resultat skal du nok lade forsøget køre i en uges tid.
Lige lidt hjemmefysik - sæt i gang! :laugh:
Anmeld