Tror heller ikke at der er en 'gylden regel' Vi er jo heldigvis forskelligt indrettede, og behov for at dele sin graviditet med familie, venner, arbejdskolleger osv. er vel forskellig fra person til person ...
Den første gang ville jeg have foretrukket at vente, da jeg var så usikker på det hele, og graviditeten egentlig kom som en overraskelse (læs: det gik bare så sindssygt stærkt), så jeg skulle bruge lidt tid på selv at vænne mig til tanken. Det var ikke så meget fordi jeg var bange for at miste barnet og så skulle forholde mig til alle dem som i givet fald ville vide det, det var mere at jeg var fuldstændig rundt på gulvet, havde stort set kun spist den sidste p-pille, da der var 'bid', og det havde jeg nok ikke lige regnet med. Men nu var det sådan at jeg fysisk havde det af pommern til. Kvalme og opkast i lange baner. På arbejde måtte jeg gå fra møder direkte ud og kaste op, og sad og hang og var slet ikke mig selv, så jeg følte jeg mig lidt presset til at komme ud med det, før folk begyndte at undre sig på mit arbejde.
Den anden gang var slet ikke planlagt. Jeg stod og kiggede mig selv i spejlet en morgen, var uendelig træt og tænkte at 'skulle jeg forresten ikke have haft menstruation for et par uger siden'. Jeg havde en graviditets test liggende i skabet fra første gang og tog den mens jeg tænkte at jeg bare skulle have bekræftet at jeg da i hvert fald ikke var gravid. Det var jeg imidlertid, og da jeg stod med testen i hånden var det eneste jeg kunne sige 'fuck, det er bare løgn'. Min mand kom ud på badeværelset og fandt mig med testen i hånden. Han blev lidt chokket, var jo slet ikke forberedt. Med til historien hører at jeg lige var blevet forfremmet på arbejde og havde i den forbindelse sagt til min chef at jeg ikke skulle have flere børn lige her og nu. Derfor min reaktion tror jeg. Jeg kunne ikke lige overskue det. Idag er jeg superglad for at det skete på den måde, for jeg er ikke sikker på at jeg bevidst havde taget beslutningen om endnu en graviditet - ikke efter den første omgang, som var rigtig slem rent fysisk. Nå, men også denne gang sagde jeg det ret hurtigt til min omgangskreds, selvom jeg gerne havde ventet lidt, fordi jeg også i denne graviditet fik det rigtig skidt med kvalme og endnu mere opkast, og så fordi jeg var nødt til at få tingene på det rene med min chef. Han reagerede som jeg havde frygtet, blev frygtelig vred og truede med at trække forfremmelsen tilbage. Så blev jeg til gengæld gal i skralden og måtte fortælle ham at det kunne han ikke ... Hele den situation med min chef tog hårdt på kræfterne og bidrog ikke til en lettere graviditet.
Så altså - én ting er hvordan man vil foretrække at gøre det i teorien og noget andet er omstændigheder der gør at man vælger anderledes ...
Anmeld