Vidste du dette om påsken?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

352 visninger
5 svar
0 synes godt om
30. marts 2010

Webredaktøren-vb

Jeg er typisk ikke så skarp, når det handler om helligdage, men nyder bare fridagene ;) ... men nu har jeg lavet en lynhurtig research :) Har I styr på påskens helligdage og vidste I at... ... påsken en af de helligste, kristne højtider. Skærtorsdag indtog Jesus det sidste måltid og vaskede disciplenes fødder og gjorde dem rene – også kaldet skær. Langfredag er den triste dag, hvor Jesus blev korsfæstet, og på Påskedag genopstod han i følge historien. Efter at have gået lidt omkring på jorden, steg han til himmels 40 dage efter. Altså på Kristi Himmelfartsdag. Fastelavn er optakten til påske. I følge gammel tradition fastede man 40 dage før påsken for at leve sig ind i Jesus lidelser. Fastelavnsfesten markerer starten til den lange, seje faste. Så fik vi lige genopfrisket historien :silly:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2010

Charlotte d. 17.-vb

Du glemte Palmesøndag :P Ja, jeg har styr på det - men hvem kan så svare på, hvorfor Jesus tog til Jerusalem for at fejre påske - altså hvorfor jøderne holdt (og stadig holder) påske? Mine elever har som regel alle styr på, hvorfor vi holder påske, men der bliver larmende tavshed, når jeg stiller dem det svære spørgsmål: Hvorfor holder vi pinse? - det er forbudt at google det!!

Anmeld

30. marts 2010

Caidas-vb

JA påsken har jeg fuldstændig styr på. Jeg sad faktisk forleden dag og fortalte mine piger om det. Pinse er noget med..... kirkens fødselsdag som er dagen hvor helligånden ankommer, 50 dage efter Jesu opstandelse. Mener at Pinse betyder 50. Men jeg nøjes nok bare med at se pinsesolen danse og måske en enkelt frokost.

Anmeld

30. marts 2010

Webredaktøren-vb

Se det er jo helt pinligt, men uden Google er jeg faktisk ikke helt klar over Pinsen heller... :angry: Nå, min svigermor fra USA er på besøg, spørger hun altid til alle vores mange mange helligdage (så mange har de ikke i USA), og jeg ender typisk med at være svar skyldig. ... og så undrer det hende, at vi fejrer så mange helligdage, men kun ganske få går i kirke :huh: Tja, vi er vel glade for at holde fri... også 1. maj uanset, om man er 'rød' eller ej ;) Nå, men jeg bliver nødt til at læse mig til pinse-svaret, og lader en anden klog bruger svare :P

Anmeld

30. marts 2010

ORG-vb

Webredaktøren skrev:
Jeg er typisk ikke så skarp, når det handler om helligdage, men nyder bare fridagene ;) ... men nu har jeg lavet en lynhurtig research :) Har I styr på påskens helligdage og vidste I at... ... påsken en af de helligste, kristne højtider. Skærtorsdag indtog Jesus det sidste måltid og vaskede disciplenes fødder og gjorde dem rene – også kaldet skær. Langfredag er den triste dag, hvor Jesus blev korsfæstet, og på Påskedag genopstod han i følge historien. Efter at have gået lidt omkring på jorden, steg han til himmels 40 dage efter. Altså på Kristi Himmelfartsdag. Fastelavn er optakten til påske. I følge gammel tradition fastede man 40 dage før påsken for at leve sig ind i Jesus lidelser. Fastelavnsfesten markerer starten til den lange, seje faste. Så fik vi lige genopfrisket historien :silly:
Selvfølgelig har jeg styr på dette, og langt, langt mer om påsken. Og dette var da helt selvfølgelig kunnskap i faget 'KristendomsKUNNSKAP' da jeg selv gikk på skolen. Påsken er for øvrig ikke EN av den kristne kirkes viktigste høytider, det er DEN viktigste. Kan ellers nevne at 'skjær' kommer av det gamle norrøna 'skira' som betyr 'vaske'. Skolelærdom (i norsk) for enhver 10. klassing her i Norge.

Anmeld

30. marts 2010

ORG-vb

Webredaktøren skrev:
Se det er jo helt pinligt, men uden Google er jeg faktisk ikke helt klar over Pinsen heller... :angry: Nå, min svigermor fra USA er på besøg, spørger hun altid til alle vores mange mange helligdage (så mange har de ikke i USA), og jeg ender typisk med at være svar skyldig. ... og så undrer det hende, at vi fejrer så mange helligdage, men kun ganske få går i kirke :huh: Tja, vi er vel glade for at holde fri... også 1. maj uanset, om man er 'rød' eller ej ;) Nå, men jeg bliver nødt til at læse mig til pinse-svaret, og lader en anden klog bruger svare :P
Pinse kommer av ordet (noenlunde, har ikke greske bokstaver¨på tastaturet) pentakoste, som betyr 'femtiende' (dag etter påskedag). Det er 'den kristne kirkes fødselsdag' og bakgrunnen finner du i Apostelgjerningene (Det nye Testamentes 5. bok, etter evangeliene) kap 2. Visste du forøvrig at påskedag er fastsatt som 'første søndag etter etter første fullmåne etter vintersolverv?'

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.